بازاریابی رابطهمند بهعنوان پیشبینی برای رفتار خرید مشتریان ورزشی: مطالعۀ باشگاه های تندرستی بانوان مشهد
|
بهاره قلی زاده1، مهدی طالب پور2، محمد کشتی دار3 |
1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mtalebpour@um.ac.ir 3- دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران |
|
چکیده: (5501 مشاهده) |
امروزه، اقدامات بازاریابی در بسیاري از باشگاه های حرفه ای براي حفظ مشتریان و افزایش ارتباط بیشتر با آنها بیش از پیش آشکار، و به یکی از اولویت های اصلی آنها تبدیل شده است. هدف از این تحقیق پیشبینی رفتار خرید مشتریان از طریق نقش بازاریابی رابطهمند در باشگاههای تندرستی بانوان مشهد بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل مشتریان باشگاه های تندرستی بانوان مشهد به تعداد 91 باشگاه بود که از طریق نمونهگیری خوشه ای و طبقه ای با تخصیص مناسب با توجه به فرمول کوکران 54 باشگاه و 350 نفر بهعنوان نمونۀ نهایی بهصورت تصادفی انتخاب شد. برای جمعآوری داده ها از دو پرسشنامۀ استاندارد بازاریابی رابطهمند کیم (RM) (2008) و پرسشنامۀ رفتار خرید کیم (CB) (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل از نرمافزارهای اس پی اس اس، با نسخۀ 18 و لیزرل، با نسخۀ50. 8 استفاده شد. یافته ها نشان داد بازاریابی رابطهمند، رابطۀ معناداری با رفتار خرید مشتریان باشگاههای تندرستی بانوان دارد. با توجه به یافته ها توصیه میشود باشگاهها با استفاده از کارشناسان متخصص بازاریابی ورزشی و طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، جهت افزایش حضور مجدد مشتریان صحه بگذارند. |
|
واژههای کلیدی: اعتماد، باشگاه های تندرستی، تمایل به حضور مجدد، راهکارهای بازاریابی ارتباطی، رفتار مصرفکننده |
|
متن کامل [PDF 775 kb]
(3928 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|