:: دوره 3، شماره 11 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 3 شماره 11 صفحات 46-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ویژگی‌های محیطی فضاهای ورزشی بر جذب مشتری؛ با توجه به مفهوم محیط¬های پاسخ¬ده (مطالعۀ موردی: مجموعۀ ورزشی انقلاب تهران)
زهرا کریم اللهی1، ناهید اتقیا2، مریم مختاری دینانی3
1- دانشکدۀ تربیت ‌بدنی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران ، Nataghia2000@gmail.com
3- دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده:   (5699 مشاهده)

اماکن ورزشی به‌عنوان فضاهای اجتماعی که در ارتباط مستقیم با افرادند، به‌منظور عملکرد بهتر و درآمدزایی بیشتر، نیازمند جذب هرچه بیشتر مشتریان هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی‌های محیطی فضاهای ورزشی بر جذب مشتری با توجه به مفهوم محیط های پاسخ ده بود. تحقیق به ‌روش توصیفی-مقایسه ای انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش تمامی مشتریان اماکن ورزشی مجموعۀ ورزشی انقلاب (20000=N) بود که با استناد به جدول مورگان، از بین آنها 350 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محقق‌ساخته‌ای با 25سؤال بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 0/81 به‌دست آمد. در این پژوهش از بین هفت عامل مربوط به پاسخ دهی محیط، عوامل نفوذپذیری، گوناگونی، خوانایی، انعطاف پذیری، تناسبات بصری و غنای حسی رابطۀ معناداری با جذب مشتری در مجموعۀ ورزشی انقلاب داشتند و نفوذپذیری مهم‌ترین عامل شناخته شد. با در نظر گرفتن نتایج  تحقیق حاضر، قابلیت دسترسی آسان به اماکن ورزشی درون مجموعۀ ورزشی انقلاب و ارائۀ خدمات متنوع به افراد و نیز جذاب بودن محیط مجموعۀ ورزشی از نظر مشتریان، عواملی بودند که در انتخاب مشتریان این مجموعه نقش داشتند که لازم است مورد توجه هرچه بیشتر مدیران این مجموعه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: فضاهای ورزشی، مجموعۀ ورزشی انقلاب، محیط های پاسخ ده، مشتری، ویژگی‌های محیطی.
متن کامل [PDF 688 kb]   (9247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 11 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها