بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی با استفاده از ماتریسSWOT
|
بهاره کاتوزیان1، زهرا سادات میرزازاده2، مرتضی عظیم زاده3، محمد کشتی دار4 |
1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2- دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، z.mirzazadeh@um.ac.ir 3- دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 4- دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران |
|
چکیده: (4593 مشاهده) |
هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی مدارس ایران بود. جامعۀ آماری عبارت بود از 76 نفر، مشتمل بر معاونان تربیت بدنی ادارات کل استانها و کارشناسان و مسئولان برنامهریزی درسی حوزۀ ستادی. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه، پرسشنامۀ باز و پرسشنامۀ بسته پنجگزینهای لیکرت بود که در دو قسمت عوامل داخلی و عوامل خارجی در بین جامعۀ آماری توزیع شد. روایی پرسشنامه توسط چند تن از استادان و صاحبنظران و پایایی آن در پرسشنامۀ محیط داخلی با روش آلفای کرونباخ 7/52 و در پرسشنامۀ محیط خارجی 7/19 تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تکنمونهای و تحلیل عاملی تجزیهوتحلیل شد. پس از تجزیهوتحلیل محیط داخلی و خارجی و تشکیل ماتریس ارزیابی، محرز شد که تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی مدارس ایران در موقعیت راهبردی ST قرار دارد، در نتیجه باید از راهبردهای رقابتی استفاده کرد. پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان تربیت بدنی با نگاهی عمیقتر به نقاط قوت بهدستآمده در این پژوهش، موجب نزدیکتر شدن دانشآموزان به رویکرد درس تربیت بدنی در این دوره (کسب و حفظ سلامتی) شوند. |
|
واژههای کلیدی: درس تربیت بدنی، دورۀ اول ابتدایی، ماتریس SWOT، مدارس ایران، نیروهای ستادی. |
|
متن کامل [PDF 702 kb]
(8657 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|