:: دوره 3، شماره 11 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 3 شماره 11 صفحات 56-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی با استفاده از ماتریسSWOT
بهاره کاتوزیان1، زهرا سادات میرزازاده2، مرتضی عظیم زاده3، محمد کشتی دار4
1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، z.mirzazadeh@um.ac.ir
3- دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (4593 مشاهده)

هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی مدارس ایران بود. جامعۀ آماری عبارت بود از 76 نفر، مشتمل بر معاونان تربیت بدنی ادارات کل استان‌ها و کارشناسان و مسئولان برنامه‌ریزی درسی حوزۀ ستادی. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه، پرسشنامۀ باز و پرسشنامۀ بسته پنج‌گزینه‌ای لیکرت بود که در دو قسمت عوامل داخلی و عوامل خارجی در بین جامعۀ آماری توزیع شد. روایی پرسشنامه توسط چند تن از استادان و صاحب‌نظران و پایایی آن در پرسشنامۀ محیط داخلی با روش آلفای کرونباخ 7/52 و در پرسشنامۀ محیط خارجی 7/19 تأیید شد. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های تک‌نمونه‌ای و تحلیل عاملی تجزیه‌وتحلیل شد. پس از تجزیه‌وتحلیل محیط داخلی و خارجی و تشکیل ماتریس ارزیابی، محرز شد که تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی مدارس ایران در موقعیت راهبردی  ST قرار دارد، در نتیجه باید از راهبردهای رقابتی استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود مدیران و برنامه‌ریزان تربیت بدنی با نگاهی عمیق‌تر به نقاط قوت به‌دست‌آمده در این پژوهش، موجب نزدیکتر شدن دانش‌آموزان به رویکرد درس تربیت بدنی در این دوره (کسب و حفظ سلامتی) شوند.

واژه‌های کلیدی: درس تربیت بدنی، دورۀ اول ابتدایی، ماتریس SWOT، مدارس ایران، نیروهای ستادی.
متن کامل [PDF 702 kb]   (8657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 11 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها