RT - Journal Article T1 - Designing an Evaluation Model of Marketing Management in Iran Sport Federations JF - ntsmj YR - 2017 JO - ntsmj VO - 5 IS - 17 UR - http://ntsmj.issma.ir/article-1-932-fa.html SP - 57 EP - 71 K1 - evaluation K1 - federation K1 - management K1 - marketing K1 - sport AB - هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی مدیریت بازاریابی فدراسیون ­های ورزشی ایران بود. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیأت علمی دانشکده­ های تربیت بدنی رشتۀ مدیریت ورزشی، مدیران فدراسیون­ های ورزشی و متخصصان آشنا با بازاریابی ورزشی بود (520=N) که بر مبنای جدول مورگان 220 نفر به‌طور تصادفی ساده برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید دوازده تن از متخصصان مدیریت ورزشی رسید و روایی سازۀ آن با تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 0/78 محاسبه شد. برای تحلیل داده­ ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کولموگروف اسمیرنوف، بارتلت، KMO، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی با استفاده از دو نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافته ­های تحقیق نشان داد برای ارزیابی مدیریت بازاریابی در فدراسیون­ های ورزشی به‌ترتیب اولویت 10 عامل توانمندی، حامیان، مشتریان، فرایند، مالی، خلاقیت، برنامه­ ریزی، دارایی­ های نامحسوس، اثربخشی و پیشبرد نقش دارند. همچنین مدل به‌دست‌آمده از برازش مطلوب برخوردار بود. LA eng UL http://ntsmj.issma.ir/article-1-932-fa.html M3 ER -