%0 Journal Article %A medadi nansa, elaheh %A Ghafouri, Farzad %A Shahlaee Bagheri, Javad %A Keshkar, Sara %T Developing a model of social development through educational sport %J New Trends in Sport Management %V 9 %N 35 %U http://ntsmj.issma.ir/article-1-1794-fa.html %R %D 2022 %K educational sport, Social Development, Social Capital, Social Welfare, %X تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش توسعه ورزش تربیتی بر شاخص­های توسعه اجتماعی کشور ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته می­باشد که به صورت کیفی و کمی انجام گردید. جامعه اماری شامل نخبگان و صاحب‌نظران در حوزه اجتماعی و ورزش و آشنا به موضوع تحقیق بودند بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند، تعداد 13 نفر به عنوان شرکت کنندگان در بخش کیفی تحقیق مشخص گردیدند. همچنین بر اساس انتخاب کل­شمار، تمامی این افراد به عنوان نمونه تحقیق در بخش کمی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق­ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق حاضر در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزارهای اس ­پی­ اس­ اس نسخه 20 و پی ­ال­ اس نسخه 2 انجام گردید. در مرحله کیفی 42 ویژگی از طریق مصاحبه های انجام شده استخراج گردید که این ویژگی ها در 7 شاخص کلی توسعه اجتماعی شامل عدالت، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، رفاه اجتماعی، اخلاق توسعه اجتماعی، امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی دسته بندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که ورزش تربیتی بر توسعه اجتماعی (0.787=تاثیر، 0.001= سطح معناداری) تاثیر معناداری دارد. %> http://ntsmj.issma.ir/article-1-1794-fa.pdf %P 133-147 %& 133 %! %9 Research %L A-10-561-2 %+ PhD student, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran %G eng %@ 2423-3293 %[ 2022