%0 Journal Article %T The Effect of Service Brand Elements on Loyalty of Football Premier League Fans and An Investigation of the Validity and Reliability of the Questionnaire %J New Trends in Sport Management %V 7 %N 26 %U http://ntsmj.issma.ir/article-1-961-fa.html %R %D 2019 %K Validation, Brand Loyalty, Fans, Football League, Structural Equations, %X هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر برند خدمات بر وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال و بررسی روایی و پایایی ابعاد پرسشنامه بود. جامعۀ آماری شامل هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بود. 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به‌صورت هدفمند در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامۀ برند خدمات کریستالیس و چریسوچو (2014) و ارزش ویژۀ برند آکر (1998) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها توسط استادان مدیریت ورزشی تأیید شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی، تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه و از مدل معادلات ساختاری جهت آزمون مدل استفاده شد. یافته‌ها نشان‌دهندۀ همسانی درونی (92/0 α=) برای پرسشنامۀ وفاداری برند خدمات بود. در خصوص روایی سازه و براساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤال‌ها رابطۀ معناداری با مؤلفه‌ها داشتند و پیشگوی خوبی برای مؤلفۀ خود بودند. همچنین مقدار آمارۀ t برازش مدل را تأیید کرد. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل وفاداری برند خدمات تأیید شد. در نهایت می‌توان گفت پرسشنامۀ وفاداری برند خدمات در ورزش ابزار اندازه‌گیری معتبر و پایایی است. بنابراین برای ارزیابی وفاداری برند خدمات در میان هواداران می‌توان از این پرسشنامه استفاده کرد و نتایج باثباتی به‌دست آورد. پیشنهاد می‌شود مدیران بازاریابی ورزشی به‌منظور افزایش وفاداری هواداران بر اثرگذاری هر یک از این متغیرها توجه کافی کنند. %> http://ntsmj.issma.ir/article-1-961-fa.pdf %P 65-77 %& 65 %! %9 Research %L A-10-769-1 %+ %G eng %@ 2423-3293 %[ 2019