New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
6
21
online
1
fulltext
fa
تبیین اثر ارزش ویژۀ برند، تصویر برند و تعهد هوادار بر برندسازی بینالمللی باشگاه های برتر فوتبال کشور
Explaining the Effect of Brand Equity, Brand Image and Fan Commitment on International Branding of Iran Premier Football Clubs
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:b nazanin;">هدف از تحقیق حاضر تبیین اثر ارزش­ ویژۀ برند، تصویر برند و تعهد هوادار بر برندسازی بین­ المللی باشگاه­ های برتر فوتبال کشور است.</span> <span style="font-family:b nazanin;">این پژوهش از نظر نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر راهبرد پژوهشی، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است که به</span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:b nazanin;">صورت میدانی اجرا شد. هواداران چهار باشگاه­ (استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب­ آهن) در سال 96-1395 بهعنوان جامعۀ آماری پژوهش انتخاب شدند؛ بر­اساس حجم منطقی نمونۀ مورد نیاز در روش مدلیابی معادلات ساختاری، حجم نمونه 810 نفر تعیین شد. ابزار اندازه­ گیری پژوهش پرسشنامۀ محقق</span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:b nazanin;">ساخته با 41­ گویه در مقیاس 5 مرتبه­ ای لیکرت بود. روایی محتوای کل پرسشنامه توسط 15 نفر از استادان تأیید شد و برای اندازهگیری روایی همگرا از ضریب </span><span dir="LTR">AVE</span><span style="font-family:b nazanin;"> و پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب </span><span dir="LTR">CR</span><span style="font-family:b nazanin;"> استفاده شد که دارای روایی و پایایی بالایی بود. برای تحلیل داده ­ها از نرم</span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:b nazanin;">افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:b nazanin;"> و </span><span dir="LTR">AMOS</span><span style="font-family:b nazanin;"> استفاده شد. داده ­های تحقیق براساس مدل معادلات ساختاری بررسی شد. (</span><span dir="LTR">GFI</span><span style="font-family:b nazanin;">) برابر 0/94 نشان</span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:b nazanin;">دهندۀ برازش مطلوب و تأیید مدل پژوهش است. براساس نتایج می ­توان گفت متغیر ارزش ویژۀ برند و زیر­معیارهایش بر روی تصویر برند، تصویر برند بر روی تعهد هواداران و تعهد هواداران بر برندسازی باشگاه ­های فوتبال کشورمان تأثیر مثبت و معناداری دارند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study was to explain the effect of brand equity, brand image and fan commitment on international branding in Iran premier football clubs. This study was applied in terms of results and aims and descriptive-correlation in terms of research methodology which was conducted as a field. Fans of 4 clubs (Esteghlal, Persepolis, Sepahan and Zob Ahan) in 2016-2017 were selected as the population. Based on the logical volume of the sample needed in structural equation modeling, sample consisted of 810 subjects. A researcher-made questionnaire with 41 items in 5-point Likert Scale was used to collect data. Content validity of the whole questionnaire was confirmed by 15 professors. To measure convergent validity, AVE coefficient was used and to measure reliability, Cronbach's alpha coefficient and CR coefficient were used and the validity and reliability were high. For data analysis, SPSS and AMOS were used. The data were analyzed based on structural equation modeling. GFI=0.94 showed a good fit and confirmed the model. Based on these results, it can be stated that brand equity and its subscales had a positive and significant effect on brand image, brand image on fan commitment and fan commitment on branding of Iran football clubs.</div>
ارزش ویژۀ برند, باشگاه های برتر, برندسازی, تصویر برند, تعهد هوادار, فوتبال.
Brand equity, brand image, branding, fan commitment, football, premier clubs.
21
33
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-645-2&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Rajabzadeh
رضا
رجب زاده
10031947532846009342
10031947532846009342
No
Ph.D. Student of Sport Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Mahdi
Talebpour
مهدی
طالب پور
mtalebpour@um.ac.ir
10031947532846009343
10031947532846009343
Yes
Associate Professor, Department of Sport Behavior and Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار گروه رفتار و مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،ایران
Alireza
Hadadian
علیرضا
حدادیان
10031947532846009344
10031947532846009344
No
Assistant Professor, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Mahdi
Jabari Noghabi
مهدی
جباری نوقابی
10031947532846009345
10031947532846009345
No
Assistant Professor, Department of Statistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار گروه آمار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران