New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
9
35
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل عوامل اثرگذار بر عملکرد و موفقیت ورزشی باشگاه های فوتبال
Designing a model factors affecting on the sport Performance and success of football clubs
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل عوامل اثرگذار بر عملکرد و موفقت ورزشی باشگاه های فوتبال بود. این پژوهش کیفی بود و از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نظامند استفاده شد. داده های مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با نخبگان و برجسته گان فوتبال ایران بدست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان و بازیکنان اسبق و فعلی باشگاه های فوتبال ایران بود. روش نمونه گیری هدفمند بود و داده ها با انجام 16 مصاحبه عمیق انفرادی نیمه ساختار یافته تا رسیدن به مرحله اشباع نظری بدست آمد. داده های جمع آوری شده از مصاحبه ها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تحلیل داده ها 13 مقوله ی مهم؛ توان مالی، بازیکنان، کادر فنی، اماکن و تجهیزات، فرآیند استعدادیابی، آکادمی باشگاه، اردوهای آمادگی و مسابقات، حمایت تماشاگران، هواداران، مردم محلی و دولت، تمرینات، مدیریت اثربخش و کارآمد، تیم های پایه، برند و پیشینه ی باشگاه و برنامه های آموزشی به عنوان عوامل اثرگذار بر عملکرد و موفقیت ورزشی باشگاه های فوتبال تبیین شد. توجه به عوامل تبیین شده ضمن تثبیت عملکرد ورزشی مطلوب باشگاه های موفق، می تواند به ارتقاء عملکرد ورزشی ضعیف تر دیگر باشگاه های فوتبال کمک قابل توجهی نماید. همچنین مدل طراحی شده می تواند الگو و راهنمایی برای دیگر باشگاه های رشته های ورزشی برای کسب موفقیت و پیشرفت باشد.
The purpose of this study was to design a model of factors affecting on the sport performance and success of football clubs. This research was qualitative and the Grounded theory method was used with a systematic approach. The required data were obtained from library studies and interviews with elites and celebrities of Iranian football. The statistical population of the study included managers, coaches and players of former and current Iranian football clubs. The sampling method was purposive and the data were obtained by conducting 16 in-depth semi-structured individual interviews to reach the theoretical saturation stage. Data collected from interviews were analyzed at three levels of open coding, axial and selective. In data analysis, 13 important categories; Financial strength, players, technical staff, facilities and equipment, club academy, training camps and competitions, Support from spectators, fans, locals and the government, training, talent identification process, effective and efficient management, grassroots teams, brand and club history and Educational programs were explained as factors affecting on the sport performance and success of football clubs. Paying attention to the explained factors while stabilizing the optimal sport performance of successful clubs can significantly help to improve the poorer sport performance of other football clubs. Also, the designed model can also be a model and guide for other sports clubs to achieve success and progress.
باشگاه فوتبال, صنعت فوتبال, عملکرد ورزشی, فوتبال, موفقیت ورزشی
Football Club, Football Industry, Football, Sport Performance, Sport Success
161
177
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-856-3&slc_lang=fa&sid=1
Jabar
Seifpanahi Shabani
جبار
سیف پناهی شعبانی
seifpanahi.j@znu.ac.ir
100319475328460016983
100319475328460016983
Yes
Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
Rahim
Khosromanesh
رحیم
خسرومنش
rahimkhosromanesh@yahoo.com
100319475328460016984
100319475328460016984
No
Tehran University, Tehran, Iran
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Hossien
Brakhas
حسین
براخاص
brakhashossien@yahoo.com
100319475328460016985
100319475328460016985
No
University of Guilan, Rasht, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران