New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
1
3
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل اثرگذار بر ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس تهران
A Study of the Factors Influencing Brand Equity of Tehran Persepolis Football Club
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل اثرگذار بر ارزش ویژۀ برند باشگاه پرسپولیس تهران بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از دو گروه، شامل مسئولان و کارشناسان ورزشی و هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. نمونۀ آماری تحقیق شامل 68 نفر از مسئولان و کارشناسان ورزشی و 196 نفر از هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه ای محققساخته شامل 59 سؤال بود که روایی آن توسط ده تن از متخصصان و استادان مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بهدست آمد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت-شناسی پاسخ دهندگان و در بخش آمار استنباطی از آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد. بدین منظور از نرمافزار 18 SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد، از دیدگاه مسئولان و کارشناسان و هواداران باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بهترتیب وفاداری هواداران، ستاره-ها، موفقیت تیم، مدیریت باشگاه، استادیوم، پیشینۀ باشگاه، سرمربی، رسانه، حامیان و لوگو بیشترین اثر گذاری را بر ارزش ویژۀ برند باشگاه داشتند.
This study aimed at investigating the factors influencing the brand equity of Tehran Persepolis football club. The design of the study was descriptive with practical goals. The statistical population consisted of two groups: the first group consisted of sport experts and sport officials. The participants in the second group were the fans of the mentioned club. The sample consisted of 68 sport officials and experts and 196 fans of Persepolis football club. A researcher-made questionnaire with 59 items was used to collect the data. The validity of this questionnaire was confirmed by 10 sport management professors and the reliability was measured 0.95 by Cronbach alpha test. Descriptive statistics were used to describe respondents' demographic features. Friedman ranking test was also performed for inferential analysis. SPSS 18 was the software for data analysis. The results showed that from the viewpoints of the officials, experts, and fans of Persepolis football club, fans’ loyalty, team stars, team success, team management, stadium, club history, head coach, media, sponsors and logo respectively had the highest effect on brand equity of this club.
بازاریابی ورزشی, باشگاه پرسپولیس, برند, لیگ برتر فوتبال, هواداران
Sport Marketing, Brand, Football Premier League, Fans, Persepolis Club
43
52
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=1
سیدنصرالله
سجادی
10031947532846001586
10031947532846001586
No
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حسین
رجبی
horajabi@ut.ac.ir
10031947532846001587
10031947532846001587
Yes
پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد
عابدلاتی
10031947532846001588
10031947532846001588
No
پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران
رسول
طریقی
10031947532846001589
10031947532846001589
No
گروه علوم ورزشی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران