New Trends in Sport Management
رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
3
Literature & Humanities
http://ntsmj.issma.ir
1
admin
2423-3293
2423-3293
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
1
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر انگیزش حضور گردشگران ورزشی فعال و غیرفعال بر توسعه توریسم ورزشی
The Effect of Motivation of Active and Passive Sport Tourists on the Improvement of Sport Tourism
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
در چند سال اخیر رویدادهای ورزشی به عنوان یکی از مهمترین ابزار توسعه اقتصادی کشورها مورد توجه خاصی قرار گرفته است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر انگیزش حضور گردشگران ورزشی فعال وغیر فعال بر توسعه توریسم ورزشی می باشد. تعداد 194n= دانشجوی ورزشکار و غیر ورزشکار که در تورنمنت های دانشجویی حضور داشتند در غالب توریسم ورشی فعال و غیر فعال به عنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر پرسشنامه خودساخته توریسم ورزشی که با شش خرده مقیاس مکان مسابقات، فاصله، نوع وسیله نقلیه ، طول زمان برگزاری، میزان هزینه و جاذبه های شهری، میزان انگیزش شرکت ورزشکاران توریسم را مورد ارزیابی قرار می داد، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز پس از استفاده از آزمون کالموگراف اسمیرنف و اطمینان از توزیع طبیعی دادها(05/0<P)، ازآمار توصیفی، آزمون t، و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0p≤ استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در گروه توریسم ورزشی فعال فاصله( 31/52 %)، نوع وسیله نقلیه( 06/42 %) و مکان برگزاری تورنمنت(52/40 %) و گروه غیر ورزشکاران توریسم هزینه (31/48%)، فاصله(72/42%)و جاذبه های شهری (33/41%) انگیزه اصلی حضور در رویدادهای ورشی بود. همچنین همبستگی بالایی بین فاصله (26/0 r=)، هزینه (21/0 r= ) با میزان حضور توریسم های ورزشی در تورنمنت های دانشجویی مشاهده گردید.
In recent years, sport events have received increasing attention as one of the most important economic development strategies. Therefore, the main aim of this research was to investigate the effect of motivation of active and passive sport tourists on improvement of sport tourism. 194 athlete and non-athlete university students who participated in student tournaments were selected as the sample (active and passive sport tourists). The self-regulated sport tourism questionnaire with 6 subscales (place of tournaments, distance traveled, mode of transport, length of stay, city entertainment and expenditure) was used to analyze the university students' motivation. After K-S (p>0.05) had been used to check the normal distribution of data, the descriptive statistics, t test and Pearson test at (p≤0.05). The results indicated that in active sport tourism group, distance traveled (52.31%), mode of transport (%42.06) and place of tournament (%40.52) were the main motivations to participate in sport events while in passive sport tourism group, expenditure (%48.31), distance traveled (%42.72) and city entertainment (%41.33) were the main motivations. Also, there was a high correlation between distance traveled (r=0.26) and expenditure (r=0.21) with the level of sport tourists' participation in university tournaments.
انگیزش, توریسم ورزشی فعال, توریسم ورزشی غیر فعال
Motivation, Active Sport Tourism, Passive Sport Tourism
83
90
http://ntsmj.issma.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=1
حمید
قزل سفلو
h_ghezel@yahoo.com
1003194753284600524
1003194753284600524
Yes
دانشگاه گنبد کاووس
نوشین
اصفهانی
1003194753284600525
1003194753284600525
No
دانشگاه الزهراء