رابطۀ قابلیتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی با پیشبینی اضطراب پژوهش در بین دانشجویان تربیت بدنی
|
ماهرخ دهقانی1، نسرین عزیزیان2، ایوب بهتاج3 |
1- استادیار دانشگاه محقق اردبیلی ، mahrokh.dehghani@yahoo.com 2- استادیار دانشگاه محقق اردبیلی 3- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز |
|
چکیده: (3903 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ قابلیتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی با پیشبینی اضطراب پژوهش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی (130 نفر) در سال 97-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 102 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامۀ قابلیتهای پژوهشی، سواد اطلاعاتی و اضطراب پژوهش برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامهها بهترتیب برابر 86/0، 78/0 و 82/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین قابلیتهای پژوهشی (و مؤلفههای آن) و سواد اطلاعاتی (و مؤلفههای آن) با اضطراب پژوهش دانشجویان رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 31 درصد از کل واریانس اضطراب پژوهش براساس قابلیتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی دانشجویان قابل پیشبینی است که متغیر قابلیتهای پژوهشی سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که قابلیتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی از متغیرهای مرتبط با اضطراب پژوهش دانشجویان هستند. |
|
واژههای کلیدی: اضطراب پژوهش، تربیت بدنی، دانشجو، سواد اطلاعاتی، قابلیتهای پژوهشی |
|
متن کامل [PDF 781 kb]
(1528 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|