عوامل مؤثر بر برندسازی برنامههای تلویزیونی ورزشمحور در ایران
|
حسین زارع1 ، وحید شجاعی2 ، محمد حامی3 ، بهاره سلیمانی تپه سری4  |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. 2- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، shojaei.vahid@yahoo.com 3- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. 4- استادیار گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی غیر دولتی ادیب مازندران، ساری، ایران |
|
چکیده: (3288 مشاهده) |
تلویزیون از عناصر مهم صنعت ارتباطاتِ جهانی محسوب میشود، بهگونهای که سبک زندگی بیشتر افراد بهشدت تحتالشعاع ظهورِ این ابررسانه که خود متشکل از شبکهها و برنامههای مختلف است، قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی برنامههای تلویزیونی ورزشمحور در ایران بوده است. در این تحقیق همبستگی که بهصورت کاربردی و با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی انجام گرفت، 164 نفر مشتمل بر کارشناسان رسانه و نیز مدیریت ورزشی که دانش کافی در مورد رسانههای دیداری و شنیداری داشتند، بهعنوان نمونۀ تحقیق به پرسشنامۀ محققساختۀ 39 سؤالی مرتبط با موضوع که با مطالعۀ کتابها و مقالات مرتبط حاصل شده و روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی آن به تأیید رسیده بود، بهصورت داوطلبانه پاسخ دادند. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که چهار عامل بهعنوان عوامل مؤثر بر برندسازی برنامههای تلویزیونی ورزشمحور در ایران شناسایی شدهاند که عبارتاند از: رویکرد برنامه، عوامل زمینهای، کیفیت اجرا و محتوای برنامه. اين چهار عامل در کنار هم بیش از 70 درصد واريانس را در برندسازی برنامههای ورزشی تلویزیونی در کشور تبيين میکنند. نتیجۀ کلی تحقیق نشان داد که عمده متغیرهای مؤثر در برندسازی برنامههای ورزشی تلویزیونی تحت کنترل مدیران سیما قرار دارند که میتوان با برنامهریزی استراتژیک در این زمینه، بستر لازم برای توسعه و بهرهوری از برنامههای تلویزیونی برندشده را هموار ساخت.
|
|
واژههای کلیدی: ایران، برندسازی، برنامۀ تلویزیونی ورزشمحور، تحلیل عاملی. |
|
متن کامل [PDF 235 kb]
(1737 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|