[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 31 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 8 شماره 31 صفحات 72-55 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی توسعة مشاغل ورزشی در ایران
محمد حسین قربانی 1، حمید رضا صفری جعفرلو2
1- استادیار، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران ، ghorbani.moho@gmail.com
2- استادیار، دانشگاه جهرم، گروه علوم ورزشی، جهرم، ایران
چکیده:   (2390 مشاهده)
 هدف از تحقیق حاضر، تدوین الگوی توسعة مشاغل ورزشی در ایران بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة برخاسته از داده‌ها انجام گرفـت. جامعـة پـژوهش را تمامی نخبگـانی کـه به‌نحوی در کارآفرینی و مشاغل ورزشی، دارای دانش، تجربه و سابقة روشنی بودند، تشکیل می‌دادند که 22 نفر از آنها به روش نمونـه‌گیـری نظـری و گلولـه‌برفـی انتخـاب شـدند. ابـزار جمـع‌آوری داده‌هـا شـامل مصـاحبه‌هـای نیمه‌ساختاریافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در تحلیل یافته‌هـای تحقیـق از شش مفهـوم شرایط علی، پدیده‌محوری، شرایط مداخله‌گر، شرایط زمینه‌ای، راهبردها و پیامدها، در قالب الگوی کدگذاری اسـتراس و کـوربن (1990) استفاده شد. در الگوی نهایی تحقیق که براساس کدگذاری و تحلیل داده‌ها شکل گرفت، عوامل علی (رشد صنعت ورزش، فرصت‌های ایجاد مشاغل و ضعف‌های عملکردی) موجب توجه به پدیده‌محوری که توسعة کمی و کیفی مشاغل ورزشی است، می‌شود و راهبردهای توسعة کمی و کیفی مشاغل ورزشی (حمایت برنامه‌ای و قانونی، توسعة ساختاری، توسعة دانش، توسعة مالی، توسعة تعاملات و توسعة انگیزش کارآفرینی) با لحاظ عوامل مداخله‌گر (سیاسی، اقتصادی و مدیریتی) و زمینه‌های موجود (بسترها و زیرساخت‌های پشتیبان، ضعف در تفکر کارآفرینی و حمایت مدیریتی، نفوذ ناکافی ورزش در جامعه، حمایت اجتماعی، نیروی انسانی متخصص، قصد کارآفرینی و حمایت مالی) پیامدهای مثبتی (رشد اقتصادی، پایداری ورزش، ارتقای عملکرد ورزش، نهادینه‌سازی سبک زندگی فعال و توسعة اجتماعی-فرهنگی) را برای صنعت ورزش کشور در پی خواهد داشت. الگوی ارائه‌شده در این تحقیق به‌عنوان مبنایی برای اقدامات و برنامه‌های توسعة مشاغل ورزشی و اشتغال‌زایی می‌تواند مورد استفادة سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان، کارشناسان و مدیران ورزشی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: اشتغال‌زایی، صنعت ورزش، کسب‌وکار ورزشی، مشاغل ورزشی.
متن کامل [PDF 818 kb]   (1820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani M H, Safari Jafarloo H R. A Model for Development of Sport Careers in Iran. 3 2021; 8 (31) :55-72
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1518-fa.html

قربانی محمد حسین، صفری جعفرلو حمید رضا. الگوی توسعة مشاغل ورزشی در ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1399; 8 (31) :55-72

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1518-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 31 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660