چالشها و فرصتهای خصوصیسازی باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس
|
محمد زارع آبندانسری1 ، سید محمدحسین رضوی2 ، مرتضی دوستی3  |
1- کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، mmdzare19957m@gmail.com 2- استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران |
|
چکیده: (3040 مشاهده) |
خصوصیسازی را میتوان مشارکت عموم مردم در تمامی سطوح اقتصادی کشور و نظارت غیرمستقیم دولت در کارها دانست. در پژوهش حاضر چالشها و فرصتهای خصوصیسازی باشگاه استقلال و پرسپولیس بررسی شد. روش پژوهش آمیختة کیفی و رتبهبندی مؤلفهها روش کمی بود. برای جمعآوری دادهها، از روش مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد. جامعة آماری پژوهش شامل مدیران، داوران، بازیکنان، حقوقدانان، مربیان، استادان دانشگاه، مسئولان ادارة ورزش و جوانان، مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی، اهالی رسانه، پیشکسوتان، هواداران که در عرصة فوتبال و بخش خصوصی بهنوعی فعالیت میکنند، انتخاب شدند و مصاحبة نیمهساختاریافته انجام گرفت. بعد از رسیدن به اشباع نظری مصاحبه متوقف و در بخش کمی به تعداد 384 نفر پرسشنامه ارسال شد. روایی صوری این پژوهش توسط 8 نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 86% بهدست آمد. برای محاسبة آماری از آمار توصیفی و برای رتبهبندی مؤلفهها از آزمون فریدمن استفاده شد. در قسمت چالشها مدیریت با 04/4 درصد مهمترین بخش و در قسمت فرصتها بخش مدیریت و اقتصادی با 3 درصد تأثیرگذارترین موارد برای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی تعیین شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با تأمین منابع مالی لازم، توجه مدیران به بخش خصوصی برای ورود به بورس و رقابت تجاری مثبت بین باشگاهها برای جذب بخشهای خصوصی کارامد باید گامی مؤثر در جهت خارج شدن این دو باشگاه از انحصار دولت برداشت. |
|
واژههای کلیدی: استقلال، پرسپولیس، چالش، خصوصیسازی، فرصت. |
|
متن کامل [PDF 304 kb]
(1475 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|