[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 38 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 103-87 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی با تاکید بر توسعه برند ملی
شهرام شفیع زاده1 ، سید محمد حسین رضوی 2، سعید امیرنژاد3
1- دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه شمال،آمل، ایران
2- استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، m.razavi@umz.ac.ir
3- استادیار، دانشگاه هنر، تهران، ایران و مدرس دانشگاه شمال آمل، ایران
چکیده:   (1291 مشاهده)
تحقیق حاضر بدنبال الگویی برای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی با تاکید بر توسعه برند ملی می‌باشد. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی می­باشد. در بخش کمی جامعه آماری شامل اساتید و فعالین ورزش و نمونه آماری به  روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی  انجام شد تعداد قابل کفایت جهت مدل‌سازی در نرم‌افزار pls 300 نفر بوده، تمامی آزمون­های آماری استنباطی در ( نرم­افزار  SPSS24) و جهت مدل­یابی ساختاری و سنجش روابط چندگانه بین متغیرها  از  smart pls استفاده شد. در بخش کیفی و بعد از کد گذاری مصاحبه ها، 59  مولفه موثر، شناسایی گردید.  نتایج بخش تکنیک دلفی فازی در چهار مرحله مولفه ها به 35 کورد کاهش یافت. تحلیل عامل اکتشافی  35 شاخص  شناسایی شده را در 8 دسته برند سازی ملی، عوامل تجاری، مدیریتی، ویژگی رویداد،  قابلیت برند، بازاریابی رویداد، عملکرد و منابع طبقه بندی شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که عامل ویژگی رویداد بر قابلیت برند دارای تاثیر مثبت و بر برند سازی ملی و تجاری تاثیر ندارد. بازاریابی رویداد بر ویژگی رویداد و عملکرد  تاثیر مثبتی دارد. عوامل مدیریتی بر بازاریابی و تجاری تاثیر مثبت، بر عملکرد تاثیر منفی و بر ویژگی رویداد تاثیری ندارد. عوامل تجاری بر برند سازی ملی تاثیر معناداری ندارد. قابلیت برند بر برندسازی ملی تاثیر معنا داری و بر منابع تاثیر معناداری ندارد. چارچوب تحقیق حاضر می‌تواند شناختی از ابعاد برند رویداد را براساس ارتباط آنها با مجموعه هایی از فعالیتهای رویداد ایجاد نماید. براساس مدل، میتوان به ارزیابی عینی از سطح فعالیتهای مدیریت در هر رویداد ورزشی پرداخت و اطلاعات علمی لازم در زمینه کلیه اقدامات مناسبی را که باید سازمانهای ورزشی برای برندسازی رویداد ورزشی انجام دهند، فراهم ‌نماید.
واژه‌های کلیدی: رویداد بزرگ ورزشی، برند ملی، توسعه از طریق ورزش، طراحی مدل
متن کامل [PDF 561 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafiezadeh S, Razavi S M H, Amirnezhad S. Designing a model for holding mega sport events with an emphasis on national brand development. 3 2022; 10 (38) :87-103
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1866-fa.html

شفیع زاده شهرام، رضوی سید محمد حسین، امیرنژاد سعید. طراحی مدل برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی با تاکید بر توسعه برند ملی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1401; 10 (38) :87-103

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1866-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 38 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645