طراحی مدل برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی با تاکید بر توسعه برند ملی
|
شهرام شفیع زاده1 ، سید محمد حسین رضوی 2، سعید امیرنژاد3 |
1- دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه شمال،آمل، ایران 2- استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، m.razavi@umz.ac.ir 3- استادیار، دانشگاه هنر، تهران، ایران و مدرس دانشگاه شمال آمل، ایران |
|
چکیده: (1291 مشاهده) |
تحقیق حاضر بدنبال الگویی برای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی با تاکید بر توسعه برند ملی میباشد. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی میباشد. در بخش کمی جامعه آماری شامل اساتید و فعالین ورزش و نمونه آماری به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انجام شد تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار pls 300 نفر بوده، تمامی آزمونهای آماری استنباطی در ( نرمافزار SPSS24) و جهت مدلیابی ساختاری و سنجش روابط چندگانه بین متغیرها از smart pls استفاده شد. در بخش کیفی و بعد از کد گذاری مصاحبه ها، 59 مولفه موثر، شناسایی گردید. نتایج بخش تکنیک دلفی فازی در چهار مرحله مولفه ها به 35 کورد کاهش یافت. تحلیل عامل اکتشافی 35 شاخص شناسایی شده را در 8 دسته برند سازی ملی، عوامل تجاری، مدیریتی، ویژگی رویداد، قابلیت برند، بازاریابی رویداد، عملکرد و منابع طبقه بندی شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که عامل ویژگی رویداد بر قابلیت برند دارای تاثیر مثبت و بر برند سازی ملی و تجاری تاثیر ندارد. بازاریابی رویداد بر ویژگی رویداد و عملکرد تاثیر مثبتی دارد. عوامل مدیریتی بر بازاریابی و تجاری تاثیر مثبت، بر عملکرد تاثیر منفی و بر ویژگی رویداد تاثیری ندارد. عوامل تجاری بر برند سازی ملی تاثیر معناداری ندارد. قابلیت برند بر برندسازی ملی تاثیر معنا داری و بر منابع تاثیر معناداری ندارد. چارچوب تحقیق حاضر میتواند شناختی از ابعاد برند رویداد را براساس ارتباط آنها با مجموعه هایی از فعالیتهای رویداد ایجاد نماید. براساس مدل، میتوان به ارزیابی عینی از سطح فعالیتهای مدیریت در هر رویداد ورزشی پرداخت و اطلاعات علمی لازم در زمینه کلیه اقدامات مناسبی را که باید سازمانهای ورزشی برای برندسازی رویداد ورزشی انجام دهند، فراهم نماید. |
|
واژههای کلیدی: رویداد بزرگ ورزشی، برند ملی، توسعه از طریق ورزش، طراحی مدل |
|
متن کامل [PDF 561 kb]
(465 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|