طراحی الگوی ساختاری اثر رهبری معنوی بر توانمندسازی روان شناختی اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی
|
غلامرضا شعبانی بهار1، ابوالفضل فراهانی2، محمدعلی قره3، محمد سیاوشی4 |
1- دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران 2- دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران 3- دانشگاه پیام نورکرج ، کرج، ایران 4- دانشگاه پیام نور ، همدان، ایران ، msiavashi738@pnu.ac.ir |
|
چکیده: (9284 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی ساختاری اثر رهبری معنوی بر توانمندسازی روانشناختی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، کلیۀ اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی (205 نفر) بودند. نمونۀ آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامۀ رهبری معنوی فرای (2005) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود که روایی آنها با استفاده از نظر متخصصان بررسی و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (ضریب آلفا = 89/0 و 91/0) محاسبه شد. از آمار توصیفی برای طبقه بندی یافته ها و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین در راستای تحلیل های تکمیلی و ارایۀ مدل از حیطۀ معادلات ساختاری (SEM) برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرمافزار لیزرل 2/9 استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری معنوی و ابعاد آن یعنی چشم انداز سازمانی، ایمان، عشق به نوعدوستی، عضویت، تعهد سازمانی و معناداری در کار، با توانمندسازی اعضا رابطۀ معنا داری داشتند (05/0>P)؛ ولی بین بازخورد عملکرد و توانمندسازی رابطۀ معنا داری مشاهده نشد (05/0
|
|
واژههای کلیدی: اعضای هیأت علمی، توانمندسازی روانشناختی، دانشکدۀ تربیت بدنی، رهبری معنوی، مدیریت منابع انسانی |
|
متن کامل [PDF 904 kb]
(2588 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|