ارتباط علّی فضای دیداری و شنیداری با جذب و حضور مجدد تماشاگر در ورزشگاه
|
فرزاد غفوری1، فرشاد تجاری2، افشار هنرور3، خدیجه نظری2، فاطمه رحمتی4 |
1- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، farzadghafouri@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 3- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران 4- دانشگاه پیام نور البرز، تهران،ایران |
|
چکیده: (4917 مشاهده) |
در صنعت ورزش حرفهای، ورزشگاه محل مهمی است که تماشاگران در آنجا ورزش را مستقیماً مصرف و تجربه میکنند. هدف از تحقیق حاضر ارائۀ مدل مفهومی از ارتباط علّی فضای دیداری و شنیداری با جذب و حضور مجدد تماشاگر در محیط ورزشگاه است. 403 نفر (127 زن و276 مرد) تماشاگر سوپر لیگ فوتبال و والیبال با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامۀ مربوط به جذب و حضور مجدد تماشاگران را تکمیل کردند. برای اندازهگیری ارتباط عوامل دیداری و شنیداری تماشاگران از مقیاس محققساخته براساس مطالعات لی و همكاران (2009) و برای اندازهگیری میزان جذب و حضور مجدد تماشاگران از مقیاس اندازهگیری کرونین، برادی و هالت (2000) استفاده شد. روايي آن را 10 تن خبرگان تأييد كردند و پايایی آن براساس دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (آلفای کرونباخ) 92/. تعيين شد. یافتههای مدل معادلۀ ساختاری نشان داد عوامل دیداری (71/.) و شنیداری (58/.) )نحوۀ طراحی محیط ورزشگاه، رنگ و نور و جنبۀ زیباییشناختی و کیفیت سیستمهای صوتی) تأثیر مستقیم بر احساس لذت و تجربۀ تماشاگر در محیط ورزشگاه دارد. نتیجۀ کلی تحقیق نشان داد كه رابطۀ مستقیم و مثبتی بین این عوامل با جذب تماشاگران و در نهایت حضور مجدد آنان در ورزشگاه وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: جذب، حضور مجدد، دیداری، شنیداری، فضای ورزشگاه |
|
متن کامل [PDF 514 kb]
(1726 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|