[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 5 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 73-63 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط علّی فضای دیداری و شنیداری با جذب و حضور مجدد تماشاگر در ورزشگاه
فرزاد غفوری1، فرشاد تجاری2، افشار هنرور3، خدیجه نظری2، فاطمه رحمتی4
1- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، farzadghafouri@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
4- دانشگاه پیام نور البرز، تهران،ایران
چکیده:   (4917 مشاهده)

در صنعت ورزش حرفه‌ای، ورزشگاه محل مهمی است که تماشاگران در آنجا ورزش را مستقیماً مصرف و تجربه می‌کنند. هدف از تحقیق حاضر ارائۀ مدل مفهومی از ارتباط علّی فضای دیداری و شنیداری با جذب و حضور مجدد تماشاگر در محیط ورزشگاه است. 403 نفر (127 زن و276 مرد) تماشاگر سوپر لیگ فوتبال و والیبال با روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامۀ مربوط به جذب و حضور مجدد تماشاگران را تکمیل کردند. برای اندازه‌گیری ارتباط عوامل دیداری و شنیداری تماشاگران از مقیاس محقق‌ساخته براساس مطالعات لی و همكاران (2009) و برای اندازه‌گیری میزان جذب و حضور مجدد تماشاگران از مقیاس اندازه‌گیری کرونین، برادی و هالت (2000) استفاده شد. روايي آن را 10 تن خبرگان تأييد كردند و پايایی آن براساس دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (آلفای کرونباخ) 92/. تعيين شد. یافته‌های مدل معادلۀ ساختاری نشان داد عوامل دیداری (71/.) و شنیداری (58/.) )نحوۀ طراحی محیط ورزشگاه، رنگ و نور و جنبۀ زیبایی‌شناختی و کیفیت سیستم‌های صوتی) تأثیر مستقیم بر احساس لذت و تجربۀ تماشاگر در محیط ورزشگاه دارد.  نتیجۀ کلی تحقیق نشان داد كه رابطۀ مستقیم و مثبتی بین این عوامل با جذب تماشاگران و در نهایت حضور مجدد آنان در ورزشگاه وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: جذب، حضور مجدد، دیداری، شنیداری، فضای ورزشگاه
متن کامل [PDF 514 kb]   (1726 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Casual Relationship between Auditory and Visual Atmosphere and Spectators' Attraction and Intention to Revisit Stadiums. 3 2014; 2 (5) :63-73
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-349-fa.html

غفوری فرزاد، تجاری فرشاد، هنرور افشار، نظری خدیجه، رحمتی فاطمه. ارتباط علّی فضای دیداری و شنیداری با جذب و حضور مجدد تماشاگر در ورزشگاه. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1393; 2 (5) :63-73

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-349-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660