اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه های تعیین سطح مطلوب ارتباط و مهارت های مؤثر ارتباطی شش گانه
|
حمید قاسمی1، سارا کشکر2، لیلا ایزدپرست1، رضا طلایی3 |
1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- دانشگاه شمال، آمل، ایران ، talaie2044@gmail.com |
|
چکیده: (5612 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر، اعتباریابی و پایاییسنجی پرسشنامههای تعیین سطح مطلوب ارتباط و مهارتهای مؤثر ارتباطی ششگانه بود. روش تحقیق از نظر راهبرد توصیفی، از نظر مسیر اجرا پیمایشی و از نظر هدف توسعهای بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسیارشد در گرایشهای مختلف مدیریت ورزشی در سالهای 1393 و 1394 بود و نمونۀ آماری نیز براساس جامعه نامحدود و 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق که روایی و پایایی آنها بررسی شد شامل دو پرسشنامۀ محققساخته به شرح زیر بود: پرسشنامۀ تعیین سطح مطلوب ارتباطات و پرسشنامۀ تعیین سطح مهارتهای ارتباطی. در این تحقیق به تعیین روایی صوری، محتوایی و ساختاری اقدام شد و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/89 بهدست آمد. نتايج نشان داد مهارت نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن، خواندن، زبان تنی و استفاده از ابزار ارتباطی روزمره و نوین بهعنوان مهارتهای ارتباطی ششگانه شناسایی شدند. با اجرای مدل تأییدی پرسشنامۀ سطح ارتباطات مشخص شد که تمامی عاملهای مستخرج، روایی بالایی دارند و علاوهبر این، بهترین انعکاسدهندۀ سطح ارتباطات درونفردی است. |
|
واژههای کلیدی: ارتباطات سازمانی، اعتباریابی، پایاییسنجی، مدل ششگانۀ ارتباطات، مهارتهای ارتباطی |
|
متن کامل [PDF 612 kb]
(2399 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|