[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 14 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 4 شماره 14 صفحات 81-69 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین الگوی ارتباطی هوش هیجانی، هوش اجتماعی و هوش شناختی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های ایران
لقمان کشاورز1، زهرا روزبهانی2
1- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، keshavarzlog@yahoo.com
2- کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (4331 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر تبیین الگوی ارتباطی بین هوش هیجانی، هوش اجتماعی و هوش شناختی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های ایران بود. جامعۀ آماری تحقیق مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های دولتی کشور به تعداد 90  نفر بود که همۀ آنها به‌طور کل‌شمار برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. به­ منظور دستيابي به اهداف تحقيق از سه پرسشنامۀ هوش هيجاني شرينگ، هوش شناختی ­ریون و هوش اجتماعی سیلورا استفاده شد. روايي هر سه پرسشنامه به تأييد ده تن از متخصصان رسيد و پايايي آنها در یک مطالعۀ مقدماتي با 30 آزمودني و با آلفاي كرونباخ به‌ترتيب 0.89، 0.91 و 0.90 محاسبه شد. براي تحليل داده­ ها از روش­ هاي آماري توصيفي و استنباطي مانند كولموگروف­-اسميرنوف، تي استودنت تك‌نمونه ­ای و معادلات ساختاری با كمك نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده شد. يافته‌ها نشان داد بین هوش هیجانی و هوش شناختی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. بین هوش هیجانی و هوش اجتماعی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها ارتباط معناداری وجود دارد. بین هوش شناختی و هوش اجتماعی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و هوش اجتماعی با هوش شناختی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها رابطۀ معناداری مشاهده شد و مدل ارتباطی آنها از برازش مطلوبی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: دانشگاه، مدیر تربیت بدنی، هوش اجتماعی، هوش شناختی، هوش هیجانی.
متن کامل [PDF 545 kb]   (1555 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. چورلی، علی و قزلسفلو، حمیدرضا (1390). «بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی با سبک‌های رهبری تحول‌گرا، عمل‌گرا و سبک رهبری بی‌خاصیت مدیران تربیت بدنی استان گلستان». پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دورۀ 7، ش 14، ص 102-87.
2. 2. شامرادلو، مهران (1383). «مقایسۀ نقش هوش هیجانی و هوش شناختی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی شهر تهران». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، ص 1.
3. 3. شریفی، نسترن؛ گنجی، حمزه؛ هاشمیان، کیانوش و نجفی زند، جعفر (1390). «مقایسۀ سهم هوش شناختی، خلاقیت و هوش هیجانی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان در سطوح مختلف تحصیلی». فصلنامۀ تازه‌های روان‌شناسی صنعتی/ سازمانی، دورۀ 2، ش 6، ص 29-17.
4. 4. صفری دهنوی، یدالله و شریفی درآمدی، پرویز (1390). «مقایسۀ هوش هیجانی و شناختی مدیران مقاطع سه‌گانۀ آموزش و پرورش و رابطۀ‌ آن با عملکرد شغلی آنها در منطقۀ لنجان اصفهان». رویکردهای نوین آموزشی، دورۀ 6، ش 2، ص 98-83.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Modeling the Relationship of Emotional Intelligence, Social Intelligence and Cognitive Intelligence in Physical Education Managers of Iran Universities. 3 2016; 4 (14) :69-81
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-808-fa.html

کشاورز لقمان، روزبهانی زهرا. تبیین الگوی ارتباطی هوش هیجانی، هوش اجتماعی و هوش شناختی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1395; 4 (14) :69-81

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-808-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 14 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645