تحلیل و اولویتبندی عوامل موفقیت تعمیم برند باشگاههای فوتبال از دیدگاه خبرگان
|
علی بنسبردی1، محمد خبیری2، ندا موید3 |
1- دانشگاه حکیم سبزواری ، alibenesbordi@gmail.com 2- دانشگاه تهران 3- دانشگاه حکیم سبزواری |
|
چکیده: (3501 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل و اولویتبندی عوامل موفقیت تعمیم برند باشگاههای فوتبال از دیدگاه خبرگان بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیلی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل استادان دانشگاهی متخصص در زمینۀ بازاریابی ورزش و برندینگ، اعضای کمیتۀ بازاریابی فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاههای فوتبال کشور بود. روش نمونهگیری از نوع نظری بود. در مجموع پاسخدهندگان شامل یازده نفر از استادان مدیریت ورزشی، سه نفر از استادان مدیریت بازرگانی، چهار نفر از مدیران باشگاهها و سه نفر از اعضای کمیتۀ بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند (در مجموع 21 نفر). ابزار تحقیق در مرحلۀ شناسایی عوامل مصاحبه و در مرحلۀ اولویتبندی پرسشنامه مقایسات زوجی بود. از روش ای.اچ.پی برای اولویتبندی عوامل استفاده شد. نتایج نشان داد که براساس دیدگاه خبرگان ارزش ویژۀ برند، قوانین، هویت تیمی هواداران و اقدامات بازاریابی عوامل موفقیت تعمیم برند باشگاههای فوتبال بودند. عوامل ارزش ویژۀ برند که در تعمیم برند باشگاه مؤثرند، شامل عوامل مرتبط با تیم (موفقیت، بازیکنان ستاره و سرمربی)، عوامل مرتبط با سازمان (تاریخچۀ باشگاه، سطح لیگ و حامی مالی) و عوامل مرتبط با بازار (منطقۀ جغرافیایی، پوشش رسانهای و سطح رقابت) و اقدامات بازاریابی شامل تناسب، کیفیت و ترویج مناسب بود. |
|
واژههای کلیدی: بازاریابی، برند، تعمیم برند، قانون، هویت تیمی. |
|
متن کامل [PDF 194 kb]
(851 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|