[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 18 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 5 شماره 18 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائة مدلی از تأثیر هوش اخلاقی بر اعتماد سازمانی و سلامت سازمانی در وزارت ورزش و جوانان
مسعود فریدونی 1، محمدحسین رضوی2
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، Masoud.freydoni@gmail.com
2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (5019 مشاهده)
این پژوهش با هدف ارائۀ مدل تأثیر هوش اخلاقی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش واسط اعتماد سازمانی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کارشناسان وزارت ورزش بود که 281 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. با بررسی پیشینۀ پژوهش، متغیرها شناسایی شدند، سپس مدل اولیۀ پژوهش طراحی و پرسشنامه ­ای ساخته شد که روایی آن را جمعی از صاحب‌نظران از طریق تکنیک تحلیل عاملی تأیید کردند. پایایی درونی نیز برای پرسشنامه­ های هوش اخلاقی، اعتماد سازمانی و سلامت سازمانی با استفاده­ از روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب 0/825، 0/810 و 0/855 محاسبه شد. برای تحلیل داده ­ها از ضریب همبستگی و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش اخلاقی دارای ضریب اثر 0/44 بر اعتماد سازمانی و اثر 0/61 بر سلامت سازمانی است. همچنین ضریب اثر اعتماد سازمانی بر سلامت سازمانی 0/64 به‌دست آمد. مدل ارائه‌شده در این پژوهش تأثیر هوش اخلاقی بر سلامت سازمانی را از طریق اعتماد سازمانی تأیید کرد. در نتیجه مدیران و برنامه­ ریزان با فراهم کردن زمینۀ ایجاد هوش اخلاقی و اعتماد سازمانی احتمالاً می­ توانند توسعۀ سلامت سازمانی در وزارت ورزش را فراهم آورند.
واژه‌های کلیدی: اعتماد سازمانی، سلامت سازمانی، مدل‌یابی، مدیریت ورزشی، هوش اخلاقی
متن کامل [PDF 210 kb]   (1805 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. سیدجوادین، رضا؛ شمس، راحیل (1386). «عوامل تعیین‌کنندۀ برند کفش ورزشی»، پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی، سال هفتم، ش 25، ص 96-73.
2. 2. شعبانی بهار، غلامرضا؛ صفایی، ایمان؛ عرفانی، نصرالله (1389). «تعیین میزان رابطۀ سلامت سازمانی با بهره‌وری حوزۀ ستادی سازمان تربیت بدنی کشور از دیدگاه کارشناسان»، مطالعات مدیریت ورزشی، دورۀ 2، ش 8، ص 82 -69.
3. 3. محرم‌زاده، مهرداد؛ کوثری‌پور، محسن؛ افشاری، مصطفی (1394). «تدوین نظام ساختاری سلامت سازمانی با فرایند و فرهنگ یادگیری در فدراسیون‌های ورزشی ایران»، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دورۀ 2، ش 4، ص 69-49.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Freydoni M, Razavi M H. Presenting a Model of the Effect of Moral Intelligence on Organizational Trust and Organizational Health in Ministry of Sport and Youth. 3 2017; 5 (18) :47-57
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-958-fa.html

فریدونی مسعود، رضوی محمدحسین. ارائة مدلی از تأثیر هوش اخلاقی بر اعتماد سازمانی و سلامت سازمانی در وزارت ورزش و جوانان . رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1396; 5 (18) :47-57

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-958-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 18 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645