تحلیل مؤلفههای اثرگذار در خصوصیسازی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران
|
محمد حسین رضوی1، وحید چوپانکاره2، محسن اسمعیلی3، مصطفی افشاری3 |
1- دانشگاه مازندران 2- پژوهشگاه علوم ورزشی ، vahidchubi@gmail.com 3- پژوهشگاه علوم ورزشی |
|
چکیده: (3019 مشاهده) |
در این مقاله به تحلیل مؤلفههای اثرگذار در خصوصیسازی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع کیفی است و دادههای آن بهصورت مصاحبه و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد بهدست آمد. جامعة آماری پژوهش شامل 15 تن از افراد متخصص و صاحبنظر بود. پس از انجام مصاحبهها و پیادهسازی متن مصاحبههای مربوط به حوزۀ مؤلفههای اثرگذار، تعداد 186کد باز در مرحلۀ اولیۀ کدگذاری باز تشخیص داده شد و در ادامه در کدگذاری باز ثانویه تعداد 93 کد باز ثانویه بهدست آمد. در ادامه، برای تشکیل مقولات فرعی در این حوزه، ابتدا کدهای ثانویۀ دارای قرابت معنایی و موضوعی حول یک مقوله فرعی جمع شدند که در مجموع 63 مقولۀ فرعی بهدست آمد. در ادامه کدگذاری محوری، مقولههای فرعی مربوط به مؤلفههای اثرگذار در خصوصیسازی باشگاههای فوتبال، براساس قرابت معنایی و مفهومی در ذیل 20 طبقه دستهبندی شدند. در نهایت، تحول اقتصادی در ساختار باشگاهها متناسب با خصوصیسازی، تقویت، آزادسازی و گسترش بازار سرمایه برای حضور در فوتبال، نظارت جامع بر همۀ امور و حمایت از ورزش و فوتبال و روشهای فروش ترکیبی، آزمایشی و حمایتی بهعنوان راهبردها و راهکارهایی شناخته شدند که میتوانند جریان خصوصیسازی را به سمت و سویی مثبت هدایت کنند. |
|
واژههای کلیدی: باشگاههای فوتبال، خصوصیسازی در ورزش، چالشهای خصوصیسازی، مؤلفههای خصوصیسازی، ورزش حرفهای. |
|
متن کامل [PDF 683 kb]
(859 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|