طراحی مدل استعدادیابی دو و میدانی در ایران
|
ابوالفضل عسکری1 ، مرتضی دوستی 2، سعید تابش3 |
1- کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی. دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی. دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، dosti@umz.ac.ir 3- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی. دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران |
|
چکیده: (2271 مشاهده) |
دو و میدانی ایران بهمنظور موفقیت در دنیا، به استفاده از نظامی واحد و مدون استعدادیابی نیاز دارد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل استعدادیابی دو و میدانی ایران بود. روش پژوهش، کیفی بود و در قالب سه مرحله انجام گرفت. مرحلۀ اول بررسی و تحلیل محتوای پژوهشهای انجامگرفته در حوزۀ استعدادیابی، مرحلۀ دوم مصاحبۀ نیمهساختاریافته با روش نمونهگیری در دسترس تا رسیدن به اشباع نظری با 16 نفر از صاحبنظران، مربیان و دبیران کمیتۀ استعدادیابی دو و میدانی آموزش و پرورش و فدراسیون دو و میدانی و مرحلۀ سوم دلفی در سه دور با 13 فرد مصاحبهشونده انجام گرفت. در دور سوم دلفی مدل 7 مرحلهای استعدادیابی دو و میدانی ایران تأیید شد که از 8 سالگی از طریق والدین و معلمان ورزش معرفی میشوند و تا 20 سالگی به سن پختگی و قهرمانی میرسند. همچنین این مدل استعدادیابی، توسعۀ یک ورزشکار را در طی 12 سال آموزش مدون نشان میدهد. با توجه به اهمیت این ورزش به مدیران و مسئولان فدراسیون دو و میدانی پیشنهاد میشود تا از این مدل بهمنظور استعدادیابی و هدایت استعدادها برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر در این رشتۀ ورزشی استفاده کنند. |
|
واژههای کلیدی: استعداد، تحلیل محتوا، دو و میدانی، دلفی، مدل. |
|
متن کامل [PDF 1508 kb]
(1186 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|