مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر هویت برند ورزش هندبال در ایران
|
مریم بلالی1 ، سید مرتضی عظیم زاده 2، محمد کشتی دار3 ، برندا پیتز4 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2- استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mortezaazimzade@um.ac.ir 3- دانشیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 4- استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ایالتی جورجیا، آمریکا |
|
چکیده: (2612 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر هویت برند ورزش هندبال در ایران انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل خبرگان حوزههای مدیریت برند و مدیریت ورزشی بود. بهمنظور نمونهگیری، از بین جامعۀ آماری خبرگان، تعداد 25 خبره به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادههای لازم از طریق پرسشنامۀ محققساخت و بهصورت آنلاین کسب شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق خبرگان کسب شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای مرتبط با مدل ساختاری تفسیری، از نرمافزار متلب استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که براساس تجزیهوتحلیل قدرت نفوذ و میزان وابستگی (نمودار MICMAC)، غالب شاخصها در منطقۀ خودمختار قرار دارند. نتایج سطحبندی عوامل در هشت سطح نشان داد که عوامل کلان محیطی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بیشترین قدرت نفوذ و شاخصهای عملکرد، ارتباطات و عوامل قابل کنترل بیشترین ضریب وابستگی را دارد. همچنین، مدل نهایی نشان داد هویت برند ورزش هندبال در ایران وابستگی زیادی به عوامل کلان سیاسی و اقتصادی دارد. |
|
واژههای کلیدی: مدلسازی ساختاری تفسیری، نرمافزار متلب، هویت، هویت برند، هندبال. |
|
متن کامل [PDF 459 kb]
(961 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|