جایگاهسازی برند در لیگ حرفهای فوتبال ایران
|
حمیرا اسدی کاوان1 ، سید نصراله سجادی2 ، مهرزاد حمیدی3 ، حسین رجبی4  |
1- دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی و رسانه ها در ورزش، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران ، hakavan@yahoo.com 2- استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 3- دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 4- استادیار، پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران |
|
چکیده: (2847 مشاهده) |
برای رسیدن به موفقیتهای مالی، برندها به برآورده کردن نیازهای مشتری نیاز دارند تا به شکل مثبت از دیگر برندها متمایز شوند و در بازار نقش ایفا کنند. جایگاهسازی برند به برند اجازه میدهد تا این معیارها را برآورده کند. هدف از این پژوهش، جایگاهسازی برند در لیگ حرفهای فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی، از نوع گراندد تئوری با رویکرد استراوس و کوربین بود. ابزار پژوهش مصاحبه و نمونهگیری بود و بهصورت هدفمند و گلولهبرفی انجام گرفت. مصاحبه با 17 نفر از خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. در اثر تجزیهوتحلیل دادهها 5 مقولۀ اصلی، 23 مقولۀ فرعی و 216 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. 23 مفهوم و مقولۀ فرعی طبقهبندیشده عبارتاند ا:ز پیششرطهای ساختاری، پیششرطهای مدیریت استراتژیک، پیششرطهای تجاری، پیششرطهای کلان خارجی، شخصیت برند، نمادهای باشگاه، جنبۀ حسی، جنبۀ رویداد، راهبردهای هواداری، راهبردهای اطلاعات بازاریابی، راهبردهای مدیریت بازاریابی، راهبردهای توانمندسازی، راهبردهای مدیریت اجرایی، زمینۀ لیگ، زمینۀ هواداری، زمینۀ بازار، زمینۀ سازمانی باشگاه، زمینۀ حمایتی، زمینۀ کلان، عوامل قانونی- سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل فناورانه.
در نهایت، مدل پژوهش با شش مقولۀ اصلی شامل پیششرطهای علی، پدیدۀ محوری (جایگاه برند)، راهبردها، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و پیامدها تدوین شد. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی بهمنظور ابزاری راهگشا برای مدیران باشگاهها در خصوص توسعه و جایگاهسازی برند ارائه شد. |
|
واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، باشگاه فوتبال، باشگاه ورزشی حرفهای، جایگاهسازی برند، لیگ حرفهای فوتبال ایران. |
|
متن کامل [PDF 347 kb]
(926 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|