تدوین چارچوب توسعۀ ورزش دانشجویی از طریق رسانه
|
مریم خواجه صالحانی1 ، حمید قاسمی 2، علی اصغر درودیان3 ، حسن خجسته باقرزاده4 ، شیوا آزادفدا3 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی ،واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Ghasemione@yahoo.com 3- استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی ،واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران 4- دانشیار دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران |
|
چکیده: (1806 مشاهده) |
رسانهها نقش مهمی در توسعۀ ابعاد مختلف ورزش دارند. ورزش دانشجویی نیز میتواند از پتانسیل رسانهها در راستای توسعۀ خود استفاده کند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعۀ ورزش دانشجویی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمامی کارشناسان ورزش دانشگاه آزاد، استادان تربیت بدنی و ورزشکاران تیمهای دانشگاه آزاد بود. حجم جامعه نامحدود در نظر گرفته شده و با توجه به جدول مورگان 398 نفر بهعنوان نمونۀ تحقیق به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از پرسشنامۀ محققساخته که به روش دلفی تهیه شد، پس از تأیید روایی و پایایی برای بررسی تحقیق استفاده شد. تمام سؤالات پرسشنامه مثبت و سؤالات پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی بود. بهمنظور بررسی روایی محتوایی پرسشنامهها، پرسشنامههای تحقیق در اختیار 7 نفر از استادان متخصص در زمینۀ مدیریت ورزشی قرار گرفت و با اعمال تغییرات و نظرهای استادان محترم روایی صوری پرسشنامهها تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه استفاده شده و تمامی گویهها تأیید شد. برای محاسبۀ ضریب پایایی ابزار از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب برای پرسشنامهها و مؤلفههای بالای 7/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد که رسانه در توسعۀ منابع انسانی ورزش دانشجویی، توسعۀ منابع مالی ورزش دانشجویی، توسعۀ اماکن و زیرساخت ورزش دانشجویی، توسعۀ محیط علمی ورزش دانشجویی، توسعۀ محیط حقوقی ورزش دانشجویی و توسعۀ محیط فرهنگی ورزش دانشجویی نقش معناداری دارد. همچنین مدل نقش رسانه در توسعۀ ورزش دانشجویی مناسب بوده و تمامی اعداد و پارامترهای مدل از مقادیر تی و بار عاملی قابل قبولی برخوردار بوده و در سطح معناداری کمتر از 05/0 معنادار است. |
|
واژههای کلیدی: توسعه، رسانه، ورزش دانشجویی. |
|
متن کامل [PDF 482 kb]
(1066 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|