تحلیل مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با به کارگیری رویکرد ترکیبی SWOT-AHP
|
لیلا مصلحی1 ، محمود گودرزی2 ، آمنه خدیور3 ، ابراهیم علیدوست قهفرخی4  |
1- دانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، leilamoslehi93@gmail.com 2- استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 3- دانشیار، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 4- دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
|
چکیده: (1994 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک نهاد دولتی و متولی اصلی ورزش کشور بود. پژوهش از نوع توصـیفی- تحلیلـی اسـت و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی قرا میگیرد. جامعه آماری پژوهش را مدیران خبره و آگاه بـه مفهوم مدیریت دانش در این وزارتخانه تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، در نهایت 18 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و مصاحبه، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مدیریت دانش بر مبنای مدل KAFRA شناسایی گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در ادامه از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای محاسبه وزن و اهمیت هر کدام از معیارها و زیرمعیارهای شناسایی شده استفاده شد. نتایج نشان داد، در وزارت ورزش و جوانان تهدیدها دارای بیشترین اهمیت و پس از آن به ترتیب نقاط ضعف، قوت و فرصتها قرار دارند. عدم وجود قوانین حمایتی کافی از سازمان دانش محور و همچنین توقف یا عدم اتمام پروژههـا به دلیل عدم ثبات مدیریت بر اثر تغییر دولتهـا، به ترتیب به عنوان مهمترین تهدیدها شناسایی گردید. |
|
واژههای کلیدی: دانش، مدیریت دانش، سازمان ورزشی، سازمان دولتی، وزارت ورزش و جوانان |
|
متن کامل [PDF 312 kb]
(1056 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|