تأثیر شبکههای اجتماعی بر بازاریابی محصولات ورزشی
|
مهدی عباسیان1 ، سیدحسین مرعشیان 2، صدیقه حیدری نژاد3 ، امین خطیبی4 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران. 2- استادیار، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران. ، Hmarashiann@gmail.com 3- استاد،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران. 4- استادیار،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران. |
|
چکیده: (1596 مشاهده) |
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی در بازاریابی کالاهای ورزشی است. دادهها به شیوة کمی و با جمعآوری میدانی صورت گرفته است. جامعة تحقیق از بین کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای شهر اهواز انتخاب شد (N=1377). نمونة پژوهش براساس طبقهای انتخاب شده و میزان آن براساس شیوة نمونهگیری تحقیقات مدل معادلات ساختاری انتخاب شد (n=474). ابزار تحقیق پرسشنامة استاندارد بود که توسط استادان گروه تربیت بدنی و گروه بازاریابی بومیسازی شده است.علاوه بر روایی محتوایی، روایی همگرا نیز محاسبه شد و مقدار آن قابل قبول بود (0.78). پایایی نیز از طریق ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه و همة ضرایب بارهای عاملی به میزان قابل قبول (4/0) ست آمد. تحلیل مدلها در این پژوهش براساس روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) در دو مرحلة اصلی «بررسی برازش مدل» و سپس «آزمودن فرضیههای پژوهش» انجام گرفت. در نهایت مدل نهایی تحقیق از طریق نرمافزار UCINET6 که مختص مدلیابی شبکههای اجتماعی است، تنظیم شد. نتایج نشان داد اشتراک محصولات در شبکههای اجتماعی بر قصد خرید، ارزش برند، مشارکت و جنبة رفتاری مخاطبان تأثیرگذار است. نوع تولیدات ورزشی بر قصد خرید تأثیرگذار بوده و عوامل فنی و اجتماعی بر قصد خرید در محیطهای حرفهای و غیرحرفهایی تأثیرگذار است. همچنین نوع تولیدات ورزشی بر قصد خرید تأثیرگذار بوده و عوامل فنی و اجتماعی بر قصد خرید در محیطهای حرفهای و غیرحرفهایی تأثیرگذار است. |
|
واژههای کلیدی: بازاریابی، شبکههای اجتماعی، محصولات ورزشی، مصرفکنندگان. |
|
متن کامل [PDF 540 kb]
(1448 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|