شناسایی عوامل علی تأثیرگذار بر ایجاد کسب و کارهای نوین در ورزش کشور
|
علی اصغرپور گلفزانی1 ، محمدرضا اسماعیل زاده قندرهای2 ، بهزاد دیوکان3 ، مسعود طاهری لاری4  |
1- دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران 2- دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران ، Mohammadreza.esmailzade@yahoo.com 3- استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران 4- استادیار گروه مدیریت، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. |
|
چکیده: (1854 مشاهده) |
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل علی تأثیرگذار بر توسعه کسب و کارهای نوین در ورزش کشور بود که به شیوه مطالعات کیفی برگرفته از مدل استراوس و کربین انجام شد. نمونهی آماری این پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت ورزشی و کسب و کار ورزشی بودند که به شیوه هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و حجم نمونه نیز با در نظر گرفتن فرض اشباع نظری انجام شد (12 نفر). ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه های باز نیمه ساختار یافته بود. جمع آوری و تحلیل داده ها با روش تحلیل تفسیری همزمان انجام شد و در نهایت با استفاده از سه روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مقوله های اصلی و انتزاعی مشخص شدند. پنج مقوله فردی،خانواه، سرمایه، محیطی و ماهیت ورزش به عنوان مقوله های علی اثرگذار بر کسب و کارهای نوین شناسایی شدند. در نهایت مقوله های اصلی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی مرود تحلیل متخصصان قرار گرفت و نتایج حاکی از آن بود که مقوله فردی موثر ترین و مقوله ماهیت ورزش کم اهمیت ترین عوامل علی تاثیر گذار بر ایجاد کسب و کارهای نوین در ورزش بودند. بنابراین پیشنهاد می شود در دانشگاهها به پرورش مهارت های فردی کارآفرینی توجه بیشتری شود تا شاهد ایجاد کسب و کارهای بیشتر در ورزش و کاهش نرخ بیکاری در جامعه ورزشی دانشگاهی باشیم.
|
|
واژههای کلیدی: عوامل علی، کسب و کارهای نوین، کسب و کار ورزشی، مطالعه کیفی |
|
متن کامل [PDF 855 kb]
(1215 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|