تحلیل علی اثرگذاری مدیریت سوءاستفاده در ارزش ویژۀ برند باشگاه¬های فوتبال لیگ برتر ایران
|
احمد نوری1 ، سیدمحمد کاشف2 ، محسن بهنام3  |
1- دانشجوی دکتری، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه 2- استاد، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه 3- استادیار، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه ، m.behnam@urmia.ac.ir |
|
چکیده: (1805 مشاهده) |
با توجه به حضور افراد گوناگون و سودهای کلان در رقابتهای ورزشی، سوءاستفاده میتواند در نهادهای ورزشی هم رخ دهد. هدف این تحقیق شناسایی و تایید مولفههای مدیریت سوءاستفاده در باشگاههای لیگ برتر فوتبال و اثر آنها بر ارزش ویژه برند باشگاهها بود. روش تحقیق آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی، اعضای سابق کمیتههای انضباطی و اخلاق و همینطور بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و در بخش کمی هواداران 5 باشگاه مطرح ایران بودند. در بخش کیفی، با استفاده از روش دلفی مولفههای مصادیق سوءاستفاده در لیگ برتر شناسایی شد و از طریق روش تحلیل عاملی تاییدی این مولفهها مورد تایید قرار گرفتند. در بخش کمی به رابطه بین مدیریت سوء استفاده و ارزش ویژه برند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیریت سوء استفاده در باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر تداعی برند، هویت برند و وفاداری برند موثر است و نهایتا باعث ارتقای ارزش ویژه برند میشود. از این رو، مدیران نخست باید مصادیق سوءاستفاده را با سختگیری بیشتری شناسایی کرده، سپس شناسایی صحیح میزان تقصیر است و در نهایت باید روشهای صحیح رفع این سوءاستفادهها را بشناسند. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت سوءاستفاده، ارزش ویژه برند، لیگ برتر فوتبال، هوادار |
|
متن کامل [PDF 475 kb]
(513 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|