بررسی تاثیر مشوق های مالی بر تصمیم به مشارکت در فعالیت های بدنی و ورزشی
|
مازیار کلاشی1 ، حسین عیدی2 ، همایون عباسی3 ، بهزاد فروغی4  |
1- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران 2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، eydihossein@gmail.com 3- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران 4- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت تجارت بین الملل، دانشگاه آی-شاو، کوزینگ، تایوان |
|
چکیده: (1934 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مشوقهای مالی بر تصمیم به مشارکت در فعالیتهای بدنی و ورزش بوده است. روش پژوهش، توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه افراد ایرانی 15 تا 65 سال ساکن در کشور بوده که به اینترنت و رسانههای مجازی تلگرام، واتساپ و اینستاگرام دسترسی داشتهاند و از لحاظ جسمانی و پزشکی محدودیتی برای مشارکت در فعالیتهای بدنی نداشتند. تعداد 810 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادهاند و در نهایت تعداد 572 پرسشنامه مبنای تجزیه و تحلیلهای آماری قرار گرفته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد و روایی صوری و محتوای آن توسط صاحبنظران (9 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفایکرونباخ (83/0) محاسبه شد. فرآیند توزیع و جمعآوری پرسشنامهها نیز از طریق فضای مجازی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل آماری متغیرها و برآورد پارامترهای الگوی پژوهش از نرم افزار استتا استفاده شده است. نتایج نشان داد ارائه کارت تخفیف یا بن خرید، پاداش فوری و اهدا پاداش به خیریه از طرف افراد، تاثیر مثبت و معناداری بر تصمیم به مشارکت در ورزش و فعالیتهای بدنی داشته است. اما پاداش با تاخیر تاثیر معناداری نداشته است. بهطوری کلی ارائه مشوقها میتواند یک راهکار مناسب در راستای توسعه و ترویج فعالیتهای بدنی و ورزش باشد و با توجه به نتایج به دست آمده در بخش نهایی بهتر است مشوقهای مالی به افراد سنین پایین، مجرد، بانوان و دارای سطوح درآمدی پایین ارائه گردد تا اثرگذاری آن بیشتر گردد. |
|
واژههای کلیدی: پاداش فوری، پاداش با تاخیر، مشوقهای مالی، مشوقها غیرمالی |
|
متن کامل [PDF 355 kb]
(849 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|