تأثیر تجربه برند بر درگیرکردن مشتری به برندهای ورزشی از طریق رضایتمندی و ارزش ادراک شده
|
پیمان نوروزی1 ، میرحسن سید عامری2 ، محسن بهنام3  |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، p.norouzi1370@yahoo.com 2- استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران |
|
چکیده: (1233 مشاهده) |
هدف از این تحقیق تدوین مدل اثر تجربه برند بر درگیر کردن مشتری به برندهای ورزشی از طریق رضایتمندی و ارزش ادراک شده بود. این تحقیق توصیفی و از نوع کاربردی با جامعه آماری کلیه مشتریان برندهای ورزشی تنیس روی میز در ایران بود. حجم نمونه آماری براساس جدول مورگان، 384 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش با در نظرگرفتن متغیرهای تحقیق پرسشنامههای استاندارد ارزش درک شده برند (کوون و همکاران،2014)، رضایتمندی برند (اوریر و نگولا،2010؛ واس و همکاران، 2010) و تجربه برند (براکوس و همکاران،2009) و درگیرکردن به برند (هولبیک و همکاران،2014) بود که پس از بومیسازی و تعدیل مؤلفهها و گویهها، روایی صوری و محتوایی (12 نفر) و پایایی (81/0=α) آن توسط خبرگان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کلوموگروف اسمیرونوف، مدلسازی معادلات ساختاری) توسط نرمافزارهای آماری اسپیاساس نسخه 25 و اسمارت پیالاس نسخه 3 مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که تجربه برند بر درگیرکردن مشتری به برند، رضایت از برند و ارزش ادراک شده برند تأثیر معنی داری داشت. همچنین اثر تجربه برند بر درگیرکردن مشتری از طریق میانجیهای رضایت از برند و ارزش ادراک شده اثر معنی داری بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت مدیران بازاریابی میتوانند با استفاده از مدل مفهومی ارائه شده و خلق تجربهای منحصربهفرد که منجر به رضایتمندی و ایجاد ارزش در مشتریان شود، با درگیرکردن ذهن آنان به برند ورزشی، موجبات ماندگاری مشتریان را فراهم آورند. |
|
واژههای کلیدی: ارزش ادراکشده، برند ورزشی، تجربه برند، درگیرکردن مشتری، رضایتمندیThe purpose of this study was to develop a model of the effect of brand experience on customer engagement with sports brands through satisfaction and perceived value. This research was descriptive and applied with the statistical population of all customers of table tennis sports brands in Iran. The statistical sample size was 384 according to Morgan table and the sampling method was simple random. Research tools by considering the research variables of standard questionnaires of perceived brand value (Cowen et al.، 2014)، brand satisfaction (O'Reil and Ngoula، 2010، Vass et al.، 2010) and brand experience (Bracus et al.، 2009) and engagement It was the brand (Holbeek et al.، 2014) that after localization and modification of components and items، its face and content validity (12 people) and its reliability (α = 0.81) were confirmed by experts. Data analysis at two levels of descriptive (frequency، mean and standard dev |
|
متن کامل [PDF 533 kb]
(1168 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|