اثر آیندهنگاری کارآفرینی بر صنعت ورزش ایران
|
حسن عیسی زاده 1، اکبر فریدفتحی2 |
1- دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران. 2- استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. |
|
چکیده: (1636 مشاهده) |
چکیده هدف از تحقیق حاضر آیندهنگاری کارآفرینی در صنعت ورزش ایران بود. روش تحقیق کاربردی با رویکرد کیفی است. مشارکتکنندگان تحقیق متخصصین کارآفرینی در تربیت بدنی و اساتید مدیریت ورزشی بودند که به صورت هدفمند تا رسیدن محقق به اشباع نظری 18 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری مبانی نظری و مصاحبههای خبرگان انجام شد. بعد از شناسایی عوامل مؤثر از ماتریس اثرات متقاطع در نرمافزار میکمک استفاده شد و عوامل کلیدی استخراج گردید و سپس سناریو آینده مطلوب کارآفرینی صنعت ورزش ایران تدوین گردید. نتایج تحقیق نشان داد که 10 عامل مشترک بین عوامل کلیدی تأثیرگذار و تأثیرپذیر وجود دارند و 30 وضعیت محتمل برای 10 عامل تعریف گردید. در بخش سناریونویسی نیز تعداد 12 سناریو از شدت بسیار زیاد در احتمال وقوع برخوردار هستند؛ در نتیجه مدیران و برنامهریزان مربوطه میتوانند با تاکید و توجه بیشتر بر آن عوامل، آیندهی بهتری برای کارآفرینی ورزش کشور رقم بزنند. همچنین مدیران و برنامهریزان ورزش کشور میبایست همواره با رصد عوامل محیطی نسبت به وقوع هر یک از سناریوهای شناسایی شده در این تحقیق و تحقیقات مشابه دیگر هشیار بوده و با بررسی و ارزیابی استراتژیهای خود در صورت وقوع هر یک از سناریوها، شناخت جامعی از آینده به دست آورده و در صورت لزوم استراتژیهای مناسب با شرایط حاکم را تدوین و استفاده نمایند. |
|
واژههای کلیدی: آیندهنگاری، کارآفرینی، صنعت ورزش. |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|