مدیریت ارتباط الکترونیکی با هواداران فوتبال: مرور سیستماتیک
|
پرستو قدسی 1، حسین اکبری یزدی2 ، علیرضا الهی3 |
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، p.ghodsi89@gmail.com 2- استادیار مدیریت وررزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 3- دانشیار مدیریت وررزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
|
چکیده: (1651 مشاهده) |
سازمانهای ورزشی در تلاش برای بهرهگیری از این فضای منحصر به فرد در دنیای مجازی بوده و به دنبال ایجاد روابط بلندمدت با ذینفعان و تقویت تعامل با هواداران خود از این طریق هستند و این چنین بازاریابان ورزشی میتوانند به مشارکت بیشتر و دسترسی گستردهتر دست یابند. بر این اساس هدف این تحقیق مرور سیستماتیک تحقیقات انجام شده پیرامون مدیریت ارتباط الکترونیکی با هواداران فوتبال می باشد.
در این راستا تمامی نشریات مورد تایید وزارت عتف در حوزه مدیریت ورزشی (18 نشریه) و پایگاه های علمی magiran وsid.ir noormags و ensani.irمورد بررسی قرار گرفتند. برای جستجو از کلمات کلیدی هوادار، طرفدار، تماشاگر، ارتباط آنلاین، تعامل آنلاین، بازاریابی اینترنتی استفاده گردید. در این مطالعه برای مراحل شناسایی منابع، غربالگری و انتخاب منابع مناسب از روش پریزما استفاده شد. در این راستا بعد از شناسایی 104 مقاله و غربال 89 مقاله بر اساس معیارهای ورود در نهایت 15مقاله جهت بررسی انتخاب شد. مطابق با نتایج مقالات این حیطه از سال 1393 با بررسی وب سایت باشگاه های ورزشی آغاز و با ورود به حوزه بلیت فروشی و بازی رایانه ای در نهایت از سال 1397 وارد حوزه رسانه های اجتماعی شده و تا سال 1401 حوزه جدیدی مورد بررسی قرار نگرفته است. متغیرهای دلبستگی، کیفیت، رضایت مندی و وفاداری بیتشرین سهم را در تحقیقات داشته اند و با توجه به گستره وسیع پلتفرم های هواداری به نظر می سرد کمیت و کیفیت مقالات این حوزه مطلوب نمی باشد. |
|
واژههای کلیدی: هوادار، مدیریت ارتباط الکترونیک با هوادار، مرور سیستماتیک، پریزما، ارتباط با مشتری |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|