تحلیل ساختار برنامهها و نقشهای کارکردی شبکههای تلویزیونی منتخب ورزشی
|
رضا صادقی1، علی محمد صفانیا2، حمید قاسمی3 |
1- دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، R.Sadeghi1989@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 3- دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران |
|
چکیده: (3703 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل ساختار برنامه ها و نقش های کارکردی شبکه های تلویزیونی منتخب ورزشی بود. روش انجام پژوهش حاضر از نظر راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا، براساس هدف، کاربردی، از نظر زمانی، حال نگر، از نظر شیوۀ جمعآوری داده ها، اسنادی و از نظر دورۀ زمانی، مقطعی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، برگۀ کدگذاری محققساخته بود که به بررسی محتوا و ساختارها در بین شش شبکۀ ورزشی نامبرده پرداخت و ضریب عینیت برگۀ کدگذاری از طریق کاپا 89% بهدست آمد. جامعۀ آماری پژوهش شش شبکۀ ورزشی ESPN، یورو، اسکای، رای، الجزیره و شبکۀ ورزش ایران بود. مبنای انتخاب شبکه های ورزشی گستردگی پوشش جغرافیایی بود. نمونۀ آماری پژوهش نیز بهصورت خوشهای–تصادفی از بین سیزده هفته انتخاب شد. برنامه ها به مدت چهارده روز تحلیل شد که در محدودۀ زمانی 21 مارس تا 4 آوریل 2015 مورد بررسی قرار داشت. از آمار توصیفی همچون درصدها و شکل بهمنظور توصیف متغیرها در بین شش شبکه استفاده شد. همچنین برای تحلیل از آزمون خی دو داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در سطح 0/01≥P در متغیرهای جنسیت، نقش های کارکردی، مؤلفههای چهارگانۀ ورزش، زمینۀ تولید و محور تولید برنامه های ورزشی در شبکه های مورد نظر وجود داشت. |
|
واژههای کلیدی: برنامه، تلویزیون، جدول پخش، شبکه، ورزش |
|
متن کامل [PDF 422 kb]
(2675 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|