:: دوره 10، شماره 39 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 25-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با به کارگیری رویکرد ترکیبی SWOT-AHP
لیلا مصلحی 1، محمود گودرزی2 ، آمنه خدیور3 ، ابراهیم علیدوست قهفرخی4
1- دانش‌آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، leilamoslehi93@gmail.com
2- استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانشیار، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4- دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1064 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تحلیل مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک نهاد دولتی و متولی اصلی ورزش کشور بود. پژوهش از نوع توصـیفی- تحلیلـی اسـت و از دیدگاه هدف، در حیطه تحقیقات کاربردی  قرا می­گیرد. جامعه آماری پژوهش را مدیران خبره و آگاه بـه مفهوم مدیریت دانش در این وزارتخانه تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند، در نهایت 18 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه محقق ­ساخته، مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای و مصاحبه­، نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای مدیریت دانش بر مبنای مدل KAFRA شناسایی گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در ادامه از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای محاسبه وزن و اهمیت هر کدام از معیارها و زیرمعیارهای شناسایی شده استفاده شد. نتایج نشان داد، در وزارت ورزش و جوانان تهدیدها دارای بیشترین اهمیت و پس از آن به ترتیب نقاط ضعف، قوت و فرصت­ها قرار دارند. عدم وجود قوانین حمایتی کافی از سازمان دانش محور و همچنین توقف یا عدم اتمام پروژه­هـا به دلیل عدم ثبات مدیریت بر اثر تغییر دولت­هـا، به ترتیب به عنوان مهم­ترین تهدیدها شناسایی گردید.
واژه‌های کلیدی: دانش، مدیریت دانش، سازمان ورزشی، سازمان دولتی، وزارت ورزش و جوانان
متن کامل [PDF 312 kb]   (743 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها