:: دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 15 صفحات 67-55 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر ترجیح برند کالاهای ورزشی با استفاده از تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)
فریبا عسکریان1، محمدرسول خدادادی2، مریم فریدفتحی3
1- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- کارشناس‌ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Maryamfaridfathi@gmail.com
چکیده:   (5266 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر ترجیح برند کالاهای ورزشی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی بود. این تحقیق از لحاظ روش و هدف، پیمایشی و کاربردی است. جامعۀ آماری تحقیق مشتریان فروشگاه‌های کالای ورزشی شهر تبریز است. با توجه به نامحدود بودن جامعه، 384 نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ ترجیح برند سمیعی نصر و همکاران (1390)، با تأیید روایی و پایایی بود. به‌منظور شناسایی عوامل ترجیح از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای اولویت‌بندی مؤلفه‌ها از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی و از نرم‌افزارهای expert choice 11 و Lisrel  استفاده شد. نتايج نشان داد مؤلفه‌های خلاقیت، متمایز بودن، کیفیت ادراک‌شده، معروفیت، اصل حقیقت‌گویی، تداعی و جلب ‌توجه کردن برند با بارهای عاملی بالاتر از 0/6 جزو عوامل مؤثر بر ترجيح برند کالای ورزشی‌اند. همچنین نتایج تحلیل سلسله‌مراتبی نشان داد که تفاوت معناداری بین اولویت‌بندی و وزن‌دهی عوامل ترجیح وجود دارد؛ کیفیت ادراک‌شده، متمایز بودن و خلاقیت برند به‌ترتیب با وزن‌های 0/225، 0/218 و 0/177 مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر ترجیح برند هستند. در نتیجه توجه به عوامل مؤثر ترجیح برند می‌تواند تولید‌کنندگان را در تولید کالای ورزشی متناسب با نیازهای و علایق مصرف‌کنندگان یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی، برند، ترجیح، کالای ورزشی، مصرف‌کننده
متن کامل [PDF 194 kb]   (2076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. اکبری، نعمت‌الله؛ زاهدی کیوان، مهدی (1387). «کاربرد روش‌های رتبه‌بندی و تصمیم‌گیری چندشاخصه»، چ اول، تهران: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ص 193.
2. 2. امینی، علیرضا؛ امینی، زهرا (1390). «بررسی نقش علائم تجاری (برند) در شکل‌گیری وفاداری مشتری در بازاریابی خدمات مالی از دیدگاه بنگاه‌های اقتصادی کوچک (مطالعۀ موردی بانک ملّی ایران)»، پژوهشنامۀ بازرگانی، ش 14، ص 13-1.
3. 3. تجاری، فرشاد؛ نصر اصفهانی، داود؛ ماجدی، نیما (1393). «برندهای ورزشی»، چ اول، تهران: انتشارات حتمی، ص 9.
4. 4. حقیقی، محمد و حسین‌زاده، ماشاالله (1388). «مقایسۀ میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامدهای آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات»، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دورۀ 13، ش 4، ص 139-103.
5. 5. رضایی دولت‌آبادی، حسین؛ خزانی‌پور، حسین؛ امانی، جواد (1392). «تأثیر شخصیت بر وفاداری برند: بررسی نقش میانجی سازه‌های تأثیر، اعتماد و ترجیح برند»، علوم مدیریت ایران، سال هشتم، ش 29، ص 88-73.
6. 6. سمیعی نصر، محمود؛ علوی، سید مسلم؛ نجفی سیاهرودی، مهدی (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب برند از جانب مشتریان با استفاده از روش تحلیل عاملی»، نشریۀ مدیریت بازاریابی، ش 10، ص 64-47.
7. 7. شیرخدایی، میثم؛ نوری پور، امیرحسین؛ شریعتی، فاطمه (1393). «تبیین نقش عوامل مربوط به برند و عناصر منتخب آمیخته بازاریابی در قصد خرید برند ملی»، مدیریت برند، سال اول، ش 1، ص 156-127.
8. 8. صنایعی، علی؛ کتابی، سعیده؛ مرتضی‌پور هلق، حیدر (1384). «مطالعۀ عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک تلویزیون با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)»، نشریۀ دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد (اصفهان)، ش 3، ص 57-41.
9. 9. قدسی‌پور، حسن (1379). «فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) »، چ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ص 30-20.
10. 10. کرمیان، حامد؛ شکرچی‌زاده، احمدرضا؛ ریسمانکارزاده، ریحانه (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب برند مواد شوینده از دیدگاه بانوان شهر اصفهان»، نشریۀ مدیریت بازاریابی، ش 27، ص 34-17.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها