شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعۀ فرهنگ هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران
|
سید ضیاء الدین رضوی1 ، مینا مستحفظیان 2، حمید زاهدی3 |
1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران 2- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، dr.mostahfezian@gmail.com 3- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران |
|
چکیده: (1995 مشاهده) |
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعۀ فرهنگ هواداری در ورزش فوتبال طراحی و اجرا شد. روش تحقیق از نوع آمیختۀ اکتشافی بود که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. بخش کیفی از طریق روش تحلیل محتوا و مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 15 نفر از متخصصان و صاحبنظران انجام گرفت. در بخش کمی در قالب روش تحلیل سلسلهمراتبی و از طریق پرسشنامه نظرهای افراد مشارکتکننده نسبت به اولویت عوامل مؤثر به روش هدفمند سنجیده شد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر شامل عاملهای تخصصگرایی، وابستگی، بسترهای فرهنگی، بسترهای اجتماعی، بسترهای رسانهای، بسترهای زیرساختی، کیفیت، هویت مشترک، هویت برند و ارزشهای فردی بود. در این بین عامل بسترهای فرهنگی با وزن نسبی 130/0 دارای بیشترین اهمیت و بعد از آن بهترتیب عامل بسترهای رسانهای با وزن نسبی 128/0، هویت مشترک با وزن نسبی 111/0، بسترهای زیرساختی و کیفیت با وزن نسبی 099/0، وابستگی و تخصصگرایی با وزن نسبی 091/0، بسترهای اجتماعی با وزن نسبی 090/0، قرار داشتند. با استناد به نتایج بهنظر میرسد فرهنگ هواداری مبتنی بر عوامل مختلفی است و هر کدام از این عوامل بهطور جداگانهای در تبیین فرهنگ هواداری نقش متفاوتی بازی میکنند و توجه به این عوامل از سوی دستاندرکاران برگزاری مسابقات فوتبال به توسعۀ فرهنگ هواداری، ارتقای کیفیت و پویایی لیگ برتر فوتبال ایران و به دنبال افزایش رضایتمندی تماشاگران و جلوگیری از رفتارهای خشونتآمیز آنها، و ارتقای امنیت ورزشگاههای فوتبال منجر خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: تحقیق آمیخته، تحلیل سلسلهمراتبی، رسانه، فرهنگ هواداری، لیگ برتر فوتبال. |
|
متن کامل [PDF 267 kb]
(985 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|