تاثیر توسعه حرفهای معلمان ورزش بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی خودکارآمدی
|
روح الله عسگری گندمانی 1، صمد گودرزی2 ، سید احسان امیر حسینی3 |
1- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران ، R.asgari@ut.ac.ir 2- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران 3- استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران |
|
چکیده: (1689 مشاهده) |
دستیابی به اهداف تربیتبدنی در مدارس نیازمند معلمانی است که به شغل خود علاقه و اشتیاق زیادی داشته باشند، از اینرو هدف از این پژوهش بررسی تأثیر توسعه حرفهای معلمان تربیتبدنی بر اشتیاق شغلی آنان با نقش میانجی خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ورزش شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 611 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 240 نفر در نظر گرفته شد. درنهایت پس از توزیع و جمعآوری دادهها تعداد 216 پرسشنامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای توسعه حرفهای گات (2017)، خودکارآمدی مارتین و کولینا (2003) و اشتیاق شغلی شوفلی (2002) استفاده گردید. که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تائیدی و معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتهها نشان داد که توسعه حرفهای بر اشتیاق شغلی و خودکارآمدی تأثیر مستقیم دارد و همچنین توسعه حرفهای از طریق خودکارآمدی بر اشتیاق شغلی به صورت غیرمستقیم تأثیر داشت. با توجه به یافتهها نتیجه گرفته میشود توسعه حرفهای معلمان تربیتبدنی از طریق ایجاد باورهای مثبت درباره تواناییهای فرد باعث ایجاد انگیزه و افزایش اشتیاق شغلی در آنان میشود. بنابراین مسئولین آموزش و پرورش جهت افزایش اشتیاق شغلی معلمان تربیتبدنی باید به توسعه حرفهای آنها توجه داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: توسعه حرفهای، خودکارآمدی، اشتیاق شغلی، معلمان تربیتبدنی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|