آمادهسازی معلم تربیت بدنی: مطالعة تطبیقیِ آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران
|
علی اصغر مهرپور1 ، حبیب هنری 2، غلامعلی کارگر3 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران 2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران ، honari_h@yahoo.com 3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران |
|
چکیده: (2978 مشاهده) |
هدف مطالعة حاضر بررسی و مقایسة فرایندهای آمادهسازی معلمان تازهکار تربیت بدنی در کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران بود. این پژوهش از نوع کیفی-کاربردی و با رویکرد تطبیقی است. سطح مکانی تطبیق، کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران است که به شکل هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق اسناد کتابخانهای، جستوجو در شبکههای جهانی، گزارشها و مقالههای علمی جمعآوری و در چارچوب الگوی بِریدِی، توصیف، تفسیر، همجوار و مقایسه شده است. یافتهها نشان داد مسیرهای ورود به دورههای آمادهسازی معلمان تازهکار تربیت بدنی در ایران محدود است و بهطور کامل متمرکز اداره میشود. درحالیکه در سایر کشورهای تحت بررسی از تنوع و انعطافپذیری قابل قبولی برخوردار است و بهصورت نیمهمتمرکز یا غیرمتمرکز اداره میشود. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که در آمادهسازی نوین معلمی، مهارتها و آموزشهای نظری، کمتر راهگشای حرفهای معلمان تازهکار تربیت بدنی است، ازاینرو بهجای تأکید بر محتوا، فنون تدریس و دانش حرفهای، توسعة تجارب حرفهای مهمتر بهنظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: آمادهسازی، تربیت معلم، معلم تربیت بدنی، مطالعه تطبیقی. |
|
متن کامل [PDF 376 kb]
(3015 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|