[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
راهنمای نویسندگان::
راهنمای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 16 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 5 شماره 16 صفحات 34-21 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت پرسشنامة رفتار مصرف کننده در ورزش همگانی
ابوالفضل نشاطی1، میرحسن سیدعامری2، حمید جنانی3، کمال کوهی4
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، ab_neshati@yahoo.com
2- استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3- استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (5470 مشاهده)
هدف اين پژوهش ساخت و بررسي روايي و پايايي ابزار رفتار مصرف­ کنندۀ ورزشی در ورزش­ همگانی بود. 560­ نفر از مشارکت­ کنندگان ورزش همگانی با روش نمونه­ گيري طبقه­ ای تصادفي به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. با مطالعه و گردآوری متون و مقالات مرتبط با رفتار مصرف­ کنندۀ ورزشی، 21 سؤال استخراج شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوای نسبی و سازه و همچنین برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی سه بعدِ"فراوانی ­شرکت"، "نیات خرید" و "مصرف رسانه" را مشخص کرد. با­ توجه به ­نتایج تحلیل عاملی تأییدی و حذف یکی از سؤالاتِ دارای بار عاملی کمتر از میزان مطلوب، نتایج بیانگر آن بود که تمام سؤالات از بار عاملی مطلوبی برخوردار بودند. آزمون مدل نشان داد که شاخص­های لازم برای برازش مدل اندازه­ گیری در محدودۀ مطلوبی قرار دارند (5/21 =CMIN/DF ، GFI=0/893، 0/868=TLI، 1/0=CFI ، 0/73=PNFI و 0/078=RMSEA). مقدار آزمون آلفای­ کرونباخ برای کل ابزار و خرده‌مقیاس­ های فراوانی شرکت، نیات خرید و مصرف رسانه به­ ترتیب عبارت بودند از 0/89، 0/851، 0/847، و 0/774. این مطالعه ابزار مناسبی­ که دارای روایی و پایایی مطلوبی برای ارزیابی رفتار مصرف‌کنندۀ ورزشی باشد، فراهم کرد تا جامعۀ علمی و پژوهشی بازاریابی ورزشی از آن در سنجش صنعت ورزش بهره­ جویند.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی ورزشی، پایایی، رفتار مصرف‌کنندۀ ورزشی، روایی، مصرف ‌ورزشی
متن کامل [PDF 398 kb]   (1720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. 1. ابارشی، احمد؛ حسینی، سید یعقوب (1391). «مدلسازی معادلات ساختاری، تهران: جامعه‌شناسان». ص 115-110.
2. 2. حسینی، سید عماد (1387). «طراحی الگوی بازاریابی ورزشی لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران»، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ص 42-39.
3. 3. رنجبریان، بهرام؛ غفاری، محمد (1393). «بازاریابی ورزشی»، اصفهان: انتشارات چهارباغ، ص 24-20.
4. 4. فدراسیون ورزش‌های همگانی (1393). «دستاوردهای چهارسالۀ فدراسیون ورزش‌های همگانی». تهران: انتشارات فدراسیون ورزش‌های همگانی، ص 35.
5. 5. قلی‌زاده، بهاره؛ طالب‌پور، مهدی؛ کشتی‌دار، محمد (1394). «بازاریابی رابطه‌مند به‌عنوان پیش‌بینی برای رفتار خرید مشتریان ورزشی: مطالعۀ باشگاه‌های تندرستی بانوان مشهد»، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دورۀ 3، ص 84-73.
6. 6. موون، جان سی؛ مینور، میشل اس (1391). «رفتار مصرف‌کننده، عوامل درونی و بیرونی»، ترجمۀ عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، چ چهارم، تهران: نشر اتحاد، ص170- 165.
7. 7. نبی‌زاده، محمود (1373). «مدل‌های رفتار مصرف‌کننده»، نشریۀ نامۀ علوم اجتماعی، دورۀ 7، ش 7، ص 284-267.
8. 8. هاوکینز، دل؛ بست، راجر؛ کانی، کنث (1385). «رفتار مصرف‌کننده». ترجمۀ احمد روستا و عطیه بطحایی. تهران: سارگل، ص 29-25.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Constructing Consumer Behavior Questionnaire in Sport for All. 3 2017; 5 (16) :21-34
URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-883-fa.html

نشاطی ابوالفضل، سیدعامری میرحسن، جنانی حمید، کوهی کمال. ساخت پرسشنامة رفتار مصرف کننده در ورزش همگانی . رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1396; 5 (16) :21-34

URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-883-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 16 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی New Trends in Sport Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660